Andere tijden. Andere verdienmodellen.

17 oktober 2019

De dierenwelzijnslobby, stikstofproblematiek (dit artikel van NOS legt het uit) en de gewenste omslag naar een kringlooplandbouw. Veel is nog onzeker, maar duidelijk is dat de Nederlandse landbouw het over een andere verdienboeg zal moeten gooien om een boterham te blijven verdienen.

Reden waarom Imagro regelmatig gevraagd wordt om boeren te helpen met het realiseren van nieuwe verdienmodellen. Op dit moment doen we dat bijvoorbeeld in Zuid-Holland, in gebieden met watervraagstukken.

Dat doen we graag. Want het kan wél.
Dat bewijzen de voorlopers. Ondernemers zoals melkveehouders Giel en Anke Reintjes uit Ottersum. Op een dag realiseerden zij zich dat ze niet alleen melk produceren, maar ook rust, ruimte en structuur. Daar hebben jonge kinderen en ouderen nu baat bij in de vorm van kinderopvang en dagbesteding op hun erf.

Of kijk naar maisproducent Giel Hermans uit Kessel. Op een dag startte hij op basis van een restproduct (bladafval) met geheel nieuwe activiteiten (natuurbeheer met runderen). Zo realiseerde hij een volkomen andere waardenpropositie (het beste vlees uit de natuur) voor totaal nieuwe klanten (eigen winkel en horeca).

Tot de verbeelding sprekende voorbeelden van boeren die van de nood een deugd hebben gemaakt. Allen onzeker, maar ook ontvankelijk, onderzoekend en moedig.

Om ze te helpen in hun zoektocht maakt Imagro gebruik van het zogenaamde Business Model Canvas, een model dat in negen stappen naar een succesvol businessplan leidt.

Het Business Model Canvas van Giel Hermans

Inspirerend is ‘t ook als ondernemers in een gebied de krachten bundelen. Dat gebeurt bijvoorbeeld in de gemeente Midden-Delfland. Daar is het geheel meer dan de som der delen doordat het Innovatienetwerk Midden IN Delfland zorgt voor verbindingen tussen boer en stedeling, producent en consument en tussen platteland en stad. Samen werken zij aan vernieuwing van producten, diensten, afzet, communicatie, natuurontwikkeling en bedrijfsvoering. Imagro hielp dit netwerk creëren.  

Maar een nieuw verdienmodel realiseren gaat niet vanzelf. Het vereist een mix van informatie, inspiratie en confrontatie. Een cocktail die we graag maken en drinken, samen met de ondernemers die zorgen voor ons landschap en eten. Zodat zij een boterham kunnen blijven verdienen!

Meer weten over de stikstofproblematiek? Bekijk deze factsheet van TNO.

Wilt u meer weten over onze ondersteuning bij het bedenken en realiseren van nieuwe verdienmodellen?
Neem dan contact op met Paul Houtepen of Roger Engelberts.

Deel dit bericht