14 mei 2020 door Maikel Rump

Ben jij klaar voor online verkoop?

Online shoppen: sinds de coronacrisis is het meer booming dan ooit. Ergens ook wel logisch, nu we met z’n allen aan huis gekluisterd zijn. De crisis als kans. Juist ook in sectoren waar dat nog niet zo vanzelfsprekend was, denk bijvoorbeeld aan verse producten van de plaatselijke horeca. Online verbindt van grond tot mond. Wat betekent deze online focus van de consument voor jou als ondernemer? Onze online strateeg Maikel Rump legt uit hoe jij gemakkelijk de stap zet naar e-commerce.

 

Half maart. Nederland op slot in een ‘intelligente lockdown’. De horeca, winkeliers, leisure en evenementen: slot erop. Fysiotherapeuten, kappers en andere contactberoepen konden hun werk niet meer uitvoeren. Ondernemend Nederland bloedt. Ineens stond alles op z’n kop.

Online bestelmogelijkheden
Naast pijn en verbijstering zagen we de afgelopen maanden een explosie van creativiteit. Wow! Ondernemers bedachten nieuwe initiatieven, creatieve oplossingen, verrassende ideeën. Neem bijvoorbeeld de aardbeien drive-in of de inventiviteit van de horeca. Razendsnel tuigden ondernemers online bestelmogelijkheden op. Neem bijvoorbeeld Manna, zij bouwden hun restaurant om tot Fish en Foodmarket. Er ontstonden door het hele land mooie samenwerkingen tussen lokale ondernemers. Klanten ontvangen om te dineren kon niet, maar afhaalmenu’s maken wél. Dankzij het snelle schakelen van de horeca konden we de afgelopen maanden thuis genieten van de keuken van ons favoriete restaurant.

'Vulnerability is the birthplace of innovation, creativity and change.’ 

- Brené Brown

Hoe vind je je weg?
Beperkingen omzetten in nieuwe kansen. Ondernemers zijn omdenkers. Het optuigen van een online bestelomgeving is even aanpoten, maar veel ondernemers slaagden erin. En dat is knap! Want hoe vind je in het woud van aanbieders van websites en e-commerce je weg? Welke online verkoopoplossing is geschikt voor jouw doel? Toch is het makkelijker dan je denkt. Bijna ieder CMS - dit is de techniek en beheerstool van je website - heeft de mogelijkheid een bestelfunctie toe te voegen.

Drie meest voorkomende mogelijkheden op een rij:

1. Gebruik de standaardmogelijkheden van je huidige website CMS
Standaard modules hebben als voordeel dat je redelijk vlot een betaalbare en goed geteste oplossing hebt. En je hoeft niet over te stappen op een nieuw CMS. Je behoudt wat je hebt en voegt daar wat aan toe. Dat is dus juist voordelig!

2. Kies een maatwerkoplossing​
Ga je voor maatwerk oplossingen op je website dan is dit natuurlijk wat kostbaarder en er gaat ook meer tijd in zitten om dit in te bouwen. Grote voordeel is dat alles volledig naar eigen wens en design wordt gebouwd en het naadloos aansluit bij je bedrijfsvoering.

3. Maak het jezelf makkelijk met een kant-en-klare webshopoplossing
Weinig tijd? Kies voor een abonnement van een kant-en-klare webshop tool. Je kunt de webshop gebruiken als een aparte website of je integreert deze binnen je huidige website. Dan doe je in no-time online zaken. Voor een paar tientjes per maand beschik je direct over alle functionaliteiten. Na het eenmalig instellen van de basiszaken (logo, kleuren en lettertypes, verzendkosten, bezorgopties, betaalopties en producten) ben je direct klaar voor online verkoop.

Zelf aan de slag met online verkoop
Wie weet zie je al kansen voor jouw eigen bedrijf? Of zie je ze zelf nog niet, maar ben je wel nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Als ondernemer én ondernemende partij denken we graag met je mee, zodat je snel mee kunt schakelen in deze tijd en nieuwe mogelijkheden kunt benutten door online verkoop. Bel of e-mail me gerust: maikel@imagro.nl.

Deel dit bericht

Meer blogs

Meld je aan voor onze I-mailing

In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.

  •  *
  •