Ben verschillig

9 mei 2018

Agrifoodbedrijven stappen vaak in de valkuil van de commodity trap: een vrije val in de kostprijs.  Hun (vers)producten zijn niet onderscheidend. Of niet op een unieke manier in de markt weggezet. Prijs en Relatie zijn dan de enige onderscheidende variabelen waarop kan worden geconcurreerd. Het gevolg: margeverlies, negatieve prijsspiraal, geen geld om te werken aan onderscheidend vermogen én kwaliteit.

 

Methoden als Lean en Six Sigma voor meer efficiency. Enkel investeren wanneer het meteen bijdraagt aan Meer Marktaandeel, Minder Kosten en Meer Omzet. Je ziet het in elke branche. Maar bovenal in de agrifood; het streven naar kostleiderschap; “Koop mij! Ik ben het goedkoopste.” Hoe voorkom je deze commodity trap?

De consument wil best meer betalen - mits jouw product of dienst daadwerkelijk een klantwens vervult. Prijs is slechts één van de componenten die de keuze beïnvloeden. Een klantwens bestaat uit 5 elementen:

  • Resultaat: waar is het product onderscheidend in? Wat voegt het toe aan wat andere producten niet leveren? 
  • Afhandeling: hoe wordt het aangeboden? Heb ik het gevoel dat het product voor mij gemaakt is?
  • Moeite: welke energie kost het mij om dit product te gebruiken of te verkrijgen? 
  • Emotie: hoe raakt het product mij? Welke verhaal vertelt het product en welke emotie weet het bij mij te raken? 
  • Prijs: staat de prijs in verhouding met het bovenstaande?

Heerlijk! Zwemmen in een mooie heldere blauwe oceaan. En toch kiezen veel ondernemers voor de overvolle rode zee. De zee die gekleurd is van het bloed van de concurrenten die elkaar kapot drukken in de commodity trap. Door te blijven ontwikkelen en vernieuwen blijf je de concurrenten voor.

Kies! om gekozen te worden. Maak het verschil door anders te zijn. Een appel is niet enkel een stuk fruit, maar de grondstof voor een fantastische drank. Appelsap is overal te koop. Appellikeur is meer onderscheidend. Wanneer het verhaal van de likeur niet te kopiëren is en persoonlijk wordt, ontstaat de unieke marktpositie die we in Brabant nu kennen als... Leon.

Wij schrijven dit niet om reclame te maken. Nee, wij streven naar een gezonde agrifoodsector. Met (h)eerlijke producten voor een gezonde prijs. Dan moet je wel het verschil durven maken. Wat voegt jouw product toe? Ben verschillig! 

Of je nu innoveert, inspeelt op de klantwens of gewoon de allerbeste wil zijn, werk naar een nieuw perspectief voor agrifood. Kijk anders. Doe anders. Maak het verschil. Natuurlijk is het niet gemakkelijk. Maar besef dat het volhouden van de commodity trap op termijn nog vééél moeilijker is...

door Sander Groenen

Deel dit bericht