Beroepsverleider Paul Houtepen: grenzeloze foodfascinatie

23 januari 2019

Hoe lopen mensen door de supermarkt? Waarom kiezen ze het ene product wél en het andere níet? Hoe kan ik die keuze beïnvloeden? Foodstrateeg Paul Houtepen heeft een grenzeloze fascinatie voor foodtrends en consumentengedrag.

Wat maakt eten zo interessant?
‘Food lééft. Eten, bereiden, kiezen, overleggen… ieder mens is iedere dag met eten bezig. In food komt alles samen: economie, sociologie, psychologie, ratio, emotie… Daarnaast is food een spiegel van onze welvaart.’

Gaat eten ook over menselijke relaties?
‘Nou en of. BlueBand speelt daar heel mooi op in door te appelleren aan moederzorg. “Opgroeien doe je met BlueBand”, een sterke inzet op de moeder-kindrelatie. Die zorg zie je ook terug in andere vormen: voor je gasten, voor je partner, voor je collega’s… eten verbindt.’

Hoe zou je ons voedsellandschap beschrijven?
‘Als een immer uitdijend heelal. De fragmentatie lijkt eindeloos. Dat zie je ook bij auto’s: vroeger waren er vier modellen, nu 24. En die kun je óók nog customizen. Ook food is een manier geworden om ons te onderscheiden en te profileren.’

Wat wil je absoluut nog doen in je carrière?
‘Ik zou graag de burger en de consument dichterbij elkaar brengen. De keuzes die we in de supermarkt maken, sluiten namelijk vaak niet aan bij de keuzes die we in het stemhokje maken.’

Leg uit.
‘De meeste mensen vinden milieu en klimaat belangrijk, maar pakken toch een kiloknaller uit het schap.’

Kúnnen we de burger en de consument bij elkaar brengen?
‘Ja. Door bewustzijn en handelingsperspectief te verhogen over alternatieve bronnen van eiwit, bijvoorbeeld. Als we 50 % van onze eiwitbehoefte uit plantaardige eiwitten halen, reduceren we de inname van dierlijke eiwitten. Dat komt onze milieu- en klimaatdoelen ten goede. Voor de Green Protein Alliance hebben we uitgewerkt hoe we de consument gaan verleiden tot het maken van andere keuzes.’

Welke trends zie je?
‘De behoefte aan transparantie neemt toe. Laatst zag ik op de SIAL-beurs in Parijs bijvoorbeeld verpakkingen met nitriet-vrije ham en een merk genaamd Trust my chicken. Transparantie is een trend.’ 


Paul is bij Royal Friesland Campina verantwoordelijk geweest voor Milner & Valess en heeft commerciële managementfuncties bij Boost en IRI gehad. Binnen Imagro geeft hij vorm aan enerzijds meer marktgericht handelen van agrifood en anderzijds verduurzaming van food & retail.

 

Deel dit bericht