Boekhoorn brengt omdenken in praktijk bij HEMA

28 november 2018

door Paul Houtepen - De kern van omdenken? Nieuwe mogelijkheden zien door een ander perspectief te kiezen. Marcel Boekhoorn van HEMA doet dat op briljante wijze door niet hiërarchisch te opereren, maar bottom-up franchisenemers mede-eigenaar te maken. En het mooie? Door niet te baas te spelen, is hij juist de organisatie meester.

Er zijn in de foodwereld diverse voorbeelden van franchiseketens waar onderlinge strijd ontstaat over verdeling van opbrengsten. Denk aan Bakker Bart, Albert Heijn, HEMA… We zijn snel geneigd om naar deze strijd te kijken vanuit het traditionele top-down hiërarchische organisatiemodel: er is een centrale organisatie die het beleid maakt, en die franchisenemers “uitnodigt” om op haar voorwaarden deel te nemen aan de organisatie. Als er een conflict ontstaat over de opbrengsten van online verkopen, dan zijn we direct geneigd te denken dat de centrale organisatie de bovenliggende partij is.

Briljante ingreep

De ingreep van Marcel Boekhoorn is briljant. Hij helpt het conflict over de verdeling van de opbrengsten direct de wereld uit door stap 1 in het spel volledig om te keren: met medewerking vanuit de franchisenemers neemt hij de centrale organisatie van HEMA over. Dus geen investeringsmaatschappij op de achtergrond meer die (onder andere) de online-winsten incasseert, maar franchisenemers die als mede-eigenaar profiteren van de rendementen. 

Local business

Boekhoorn kan het organisatiemodel omtoveren doordat bijna de helft van de HEMA-vestigingen franchisevestigingen is. Gaat Boekhoorn – zoals wordt beweerd – investeren in de dure buitenlandse expansie van HEMA? Ik ben benieuwd. Als franchisenemer zou ik zeggen: full focus op Nederland om te Action te bestrijden en om de omzet van het dolende Blokker leeg te zuigen. Retailen is local business, hou op over die buitenlandse expansie.

Het HEMA-model

Is Boekhoorns omdenken te vertalen naar de supermarkten? Plus is een organisatie waarbij de coöperatie van supermarkteigenaren het hoogste orgaan is, dus zij hebben al het HEMA-model. JUMBO en AH zijn interessanter. Door het opkopen van C1000 heeft ook JUMBO een grote fractie franchisenemers, maar de familie Van Eerd heeft de touwtjes stevig in handen. De groei komt uit de EMTE-overname, e-commerce, La Place en smulweb. Dreigen zij zich ook te overeten? En is Marcel Boekhoorn dan weer toe aan zijn volgende omdenkoperatie?

 

Deel dit bericht