Breng het hybride gehaktballetje aan het rollen!
Tuinders opgelet: er ligt een gouden kans op jullie te wachten. In het vleesschap! Het vleesschap? Ja! “Oh, komen er meer vegetariërs bij dan?” Nee, dat aantal ligt al jaren stabiel op 5% in Nederland en geeft geen krimp. En de overige 95% vindt de plantaardige vleesvervanger meestal nog steeds niet te pruimen. Nee, de échte doorbraak zit ‘m in en-en, in mix & match. Hybride vlees is een kleinere stap, die veel meer mensen bereikt.
“Als je het niet voor vegetariërs maakt, hoeft het niet vegetarisch te zijn”, schreef collega Daan Remarque vorig jaar in het Financieel Dagblad. Hij doelt daarmee op een belangrijke kans om te win-noveren in het voedselaanbod – mínder vlees eten door méér hybride vleesproducten – maar snijdt ook een groter maatschappelijk thema aan: polarisatie. De zwart-wit-wel-niet discussies worden tot op ons bord/bot gevoerd.
Verandering? ‘Lussikniet’
Omdat de gemiddelde Hollandse thuiskok nu eenmaal een gewoontedier is, zet de plantaardige branche in op bekende recepten, waarbij geldt: geen vlees = vleesvervanger. Daar stelt iedere zelfbenoemde vleesliefhebber met een beetje zelfrespect een volmondige ‘lussikniet’ tegenover. Slechts een enkeling wil zijn lekkere vleesmomentje opgeven voor een blokje tofu. In die hoek zit geen groei, geen beweging.
En–en = win–win
Om het aandeel plantaardig in onze dagelijkse voeding verder op te krikken, moeten we als tuinbouw inzetten op gezamenlijke oplossingen. Lidl geeft alvast het goede voorbeeld: 60/40 gehakt. En dan niet rund/varken, maar rund/erwteneiwit. En waarom dan juist gehakt? Nou c’est simple: Dat staat bij de helft van de Nederlanders wekelijks op tafel. De consument met flexitarische ambities kan van zijn vertrouwde vleessmaak genieten. Da’s lekker. En hoeft niet van gewoonte te veranderen. Da’s pas echt lekker. Oh, en de milieu-impact én prijs zijn lager. Mjummm…
Rollen maar!
Willen we met tuinbouwproducten écht een slag slaan in het eetpatroon van vleesminnend Nederland, dan moeten we inzetten op hybride producten. En dus op samen werking (met spatie) met vleesproducenten. De meeste consument willen wel, maar willen niet inleveren op smaak, prijs of gewoonte. Aan ons om die oplossing te ontwikkelen - samen. Waarom polariseren, als je de krachten van beide flanken kunt bundelen? Krijgen we de niet-vegetarische 95% aan de hybride vleesproducten, dan hebben we het gouden (gehakt-)balletje écht aan het rollen.
Deel dit artikel
Meld je aan voor onze I-mailing
In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.