Citymarketing Meierijstad

4 december 2018

Op 1 januari 2017 werden de gemeenten Veghel, Schijndel en Sint-Oedenrode samengevoegd tot één gemeente: Meierijstad. Maar wat is nu de identiteit van zo’n nieuwe gemeente? Wat verbindt mensen? Om samen met bewoners antwoorden te vinden, zette Imagro een sterke methodiek in: Imagineering. Bottom-up, positief en bij uitstek geschikt voor complexe vraagstukken. Op jacht naar het DNA van Meierijstad…

Hoe bepaal je de identiteit van een splinternieuwe gemeente? En hoe zet je de nieuwe gemeente in- en extern op de kaart? Als citymarketeer van Meierijstad  stond Lisette van der Swaluw voor een uitdagende opgave na de bestuurlijke fusie. Want hoe zorg je nu dat een gemeente op papier ook in het écht gevoeld en gedragen wordt?

Bottom-up bouwen
Van der Swaluw: ‘Als gemeente kun je na een fusie niet tegen de inwoners zeggen: dit is onze nieuwe identiteit, dit is ons nieuwe logo en dit zijn onze kernwaarden. Dat werkt niet…én het is een gemiste kans. Want wie weet er nu beter hoe en wat de gemeente is, dan de mensen zelf? Meierijstad is van de mensen, vóór de mensen. We wilden stakeholders betrekken om samen bottom-up te bouwen aan de toekomst. Eigenaarschap is belangrijk om de gemeente intern en extern op de kaart te zetten.’

Netwerksociety
Ine Creemers, senior adviseur leefomgeving: ‘In onze netwerksociety zijn hiërarchische interventies vaak niet meer effectief. Mensen willen zélf meebouwen, zelf richting geven. Daarom kozen we voor de citymarketing van Meierijstad voor de Imagineering-methodiek. Imagineering maakt gebruik van de kracht van de mensen zelf. Deze methodiek is bij uitstek geschikt voor complexe trajecten, waarin gedrag of verandering een grote rol speelt; de methodiek helpt om met een veelvoud aan stakeholders tot collectieve creativiteit te komen.’

Storytelling
Jezelf stevig op de kaart zetten, begint met weten wie je bent. Om samen met de bewoners te zoeken naar het DNA van Meierijstad, selecteerde Imagro samen met Van der Swaluw belangrijke doelgroepen om met elkaar in gesprek te gaan. Waar droom je van? Wat vind je belangrijk? Hoe leef je? In laagdrempelige sessies deelde een breed palet aan inwoners verhalen over hún leven in hún Meierijstad. Inspirerend. Ontroerend. Verrassend. Mooi. Samen bouwden ze aan een nieuwe gemeente.

En het allermooist? Door het samen delen van verhalen is er in Meierijstad een nieuwe energie aangeboord. Verhalen komen samen tot één krachtig nieuw, gedeeld verhaal: het verhaal van Meierijstad. Een Meierijstad voor iedereen.

De Imagineering-methode is ontwikkeld door professor Diane Nijs. Imagineering leent zich goed voor complexe trajecten met veel stakeholders en een grote gedragscomponent. De citymarketing van Antwerpen en Eindhoven zijn succesvolle voorbeelden van citymarketing. Samen met een veelvoud aan Antwerpenaren kwam de gemeente tot de slogan: “’t Stad is van Iedereen”. Inwoners zijn vrij om de slogan naar eigen inzicht op verschillende manieren vorm te geven. Geen ‘slogan van de gemeente’, maar een slogan dóór en vóór Antwerpenaren zelf. 



Marèl Scheenloop, projectmanager:
‘Inwoners van Meierijstad zijn zéér ondernemend. Ze willen vooruit, doorpakken. Tijdens de sessies zag ik de wil om te bouwen. Daar ben ik stiekem best trots op, ik kom zelf ook uit Meierijstad.’


 

   Nieuwsgierig naar Imagineering?
neem contact op met Ine Creemers, senior adviseur leefomgeving. 

 

 

Deel dit bericht