door Ruben Burger

Communicatie = koffie!

Wat hebben koffie en communicatie met elkaar gemeen? Alles!  Beide beginnen met een zaadje dat wordt geplant. Bij communicatie gaat het om een visie, idee of een gevoel. Om te ontkiemen hebben beide tijd, ruimte en water nodig. Je weet wat het kan worden, maar daar moet nog wel het één en ander voor gebeuren: fotosynthese!

En zoals een koffiestruik zonlicht nodig heeft, moet je jouw ideeën ook belichten. Want alleen in de volle zon kunnen ideeën groeien en in bloei komen. Er is geen ruimte voor wolken van twijfel. Zorg daarbij dat je struik van álle kanten zon krijgt. Deel je idee met anderen, bekritiseer en prijs het. Wanneer je gedachten volledig gevormd zijn en rijp aan de boom hangen, is het tijd om te oogsten.

Na het oogsten van je koffiebes werk je toe naar de kern van je idee. De schil mag eraf, het vruchtvlees ook. Sterker nog, je ontdoet je idee van alle elementen die niet de essentie raken. Het gaat om de kern, de boon.

Dan de meest drastische stap in het proces; het branden. Je stelt je idee bloot aan een vuur van vragen: Why? How? What? Dat wat je idee verdunt moet verdampen. Het ploft, kraakt en popt tot het grootser en luchtiger dan ooit wordt. Je hebt een boodschap.

De volgende stap is het malen en verfijnen van je boodschap. Kies de juiste stand, doelgroep en zetmethode. Keuze gemaakt? Tijd om koffie te zetten! Afhankelijk van inzichten, keuzes en (klant)behoeftes krijg je een sterk, geurig, vol of toegankelijk eindresultaat. Een goeie bak koffie en een sterke boodschap om te delen.

Het eindigt met koffiedik; een vruchtbare basis voor een volgende oogst. Na vier jaar studeren en werken als barista zaai ik vanaf het komende seizoen bij Imagro. Kom jij straks de oogst benutten? 

Geschreven door Ruben Burger:

Deel dit bericht

Meld je aan voor onze I-mailing

In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.

  •  *
  •