Corine Kroft: "Luister naar je omgeving. Anders verdwijn je als boer."

Volgens Kroft weten ondernemers die van buiten naar binnen denken, op tijd dát en hoe ze moeten bijsturen. “Bovendien bestaat dan nog de kans dat je de verwachtingen van je omgeving een beetje kunt bijsturen. Zo voorkom je dat alles je alleen maar steeds overkomt.”
Ketenconcepten
Voor het melkveebedrijf in Alphen aan de Rijn dat ze samen met haar man runt, heeft ze jaren geleden al bedacht hoe ze kon inspelen op ontwikkelingen als grondgebondenheid en dierenwelzijn. “Mijn man en ik geloven in ketenconcepten. Reden voor ons om mee te doen met ‘On the way to PlanetProof’. Zo hebben wij ons bedrijf met zeventig koeien toekomstbestendiger gemaakt. Ook voor ketenconcepten heb je een open blik en samenwerking nodig.”
Onterechte beelden
Wil de boerenstand in Nederland overleven dan moeten boeren, volgens Kroft, het gesprek met andersdenkenden aangaan. Dat doet Kroft ook. In gesprek met mensen van buiten de sector heeft ze ontdekt dat de sector overschat hoeveel kennis anderen hebben over de agrarische sector. “Ik merk aan alles dat voedselproductie en – consumptie erg ver uit elkaar zijn gegroeid. Dat zorgt voor veel onterechte beelden over elkaar. Zo wordt gedacht dat koeien in Nederland alleen maar soja krijgen. Dit beeld klopt gewoon niet. Gras is de basis van het rantsoen van een koe. Dit wordt aangevuld met onder meer bijproducten (‘kliekjes’) van de productie van levensmiddelen zoals friet en bier. Allemaal producten die wij als mens niet kunnen eten. Het mooie is dat koeien zorgen voor melk en vlees die wij wél kunnen eten!”
Relatie
Volgens Kroft moet er daarom veel meer geïnvesteerd worden in de relatie tussen sector en niet-sectorpartijen en het begrip over en weer. “Dit gaat vrouwen van nature beter af dan mannen. Ze luisteren en observeren beter, zijn meer gericht op het begrijpen van de ander en hebben vaak een ‘langere adem’.”
Hart
Een lange adem heeft Kroft zelf ook regelmatig nodig als duurzaamheidsmanager bij Duynie Group. “Ik wil dat duurzaamheid in het hart van de collega’s en stakeholders gaat zitten, in plaats van iets waarmee we op de korte termijn geld mee kunnen verdienen. Dan gaat het pas echt vliegen. Ik geloof namelijk dat duurzame positieve impact op de omgeving hand-in-hand moet gaan met een goed verdienmodel.”
Meld je aan voor onze I-mailing
In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.