Degustation vegetable

12 september 2014

Kijk dat klinkt nog eens. Het betekent – vrij vertaald - een proeverij van groenten. Het echt proeven van groente en deze smaaktechnisch zintuiglijk beoordelen. Letterlijk tongen met je groente. Zoet, zout, zuur, bitter, umami. Wat proef je echt? Als we kijken wat de groentesector kan leren van de goede betaalde vloeibare zus die wijn in combinatie met vlees heet, dan is er een wereld te winnen. En het mooie is, groente staat aan de vooravond om die wereld te overwinnen. Maar dan zullen we er als sector wel veel harder aan moeten trekken.

 

Vlees vinden we in het algemeen lekker en een belangrijke component in ons menu. Dat blijft gelukkig zo. Maar groente, - echt goed proeven - heeft de tijd mee, en dan heb ik het niet alleen over meatless monday of flexitariers. Nee, als je groente echt goed proeft heeft dit geschenk van moeder aarde veel variatie en smaak. Gewoon omdat het in het product zit of omdat het op bepaalde grondsoorten geteeld is. Zilte zeegroenten uit Zeeland. Of neem asperges van het kale klapzand. Je proeft de grondsoort, van lutumhoudend zand uit Noord Limburg tot iets rijkere zandgrond uit Helden, Miden Limburg. Asperge uit Salland of uit Cromvoirt, je proeft de herkomst. Trek dat eens door. Terroir welke je proeft in de groente waarbij je een wijn kiest die daar overheen rolt. Wow, smaakbeleving in optima forma en… een veel hogere marge. Hulde dan ook voor de officiële kampioen, de Groentekok uit Belgie, of de eerste baanbrekende groenterestaurants waar niet het vlees of de vis, maar de groente maatgevend is voor de wijnkeus en dus de menukeus. Check http://www.degroentekok.com met z’n Groene Gault Milau en de Beste Groenterestaurants van Europa.

Want laten we wel zijn, het is historisch zo gegroeid dat vlees- of viskeus de wijnsoort bepaalt. Het is toch bizar dat alle restaurants in Nederland, zelfs de fastfoodketens zich met hun menukaart volledig richten op het uitgangspunt vlees of vis. Een lange weg, een cultuurshock in de restaurants en daarmee een cultuur- en structuurrevolutie, maar hier ligt de kans voor groenten en fruit en daarmee het veelzijdige smaakspectrum van groenten en fruit. Groenten en fruit hebben een breed scala aan smaken en een enorme range aan gebruiksmogelijkheden. Alleen wéten we dat nog onvoldoende. De drietrapsraket en communicatiewet kennis houding en gedrag kan dit omturnen in tien jaar tijd. Dat lijkt een lange weg, maar ach, 2004 lijkt gisteren. En dat is ook 10 jaar geleden. In 10 jaar tijd kunnen we de wereld ver-anderen. Groente is dé gangmaker, smaakmaker en gezondmaker op je bord. Als je doordrongen bent (kennis) van de hoeveel tijd, energie, aandacht en liefde die de teler in zijn groente stopt, dan zou de aandacht voor deze gezondmaker (houding) wel anders zijn in Nederland. We zouden massaal overstappen (gedrag) van ons 3G of 4G netwerk naar een 5G menukaart: Gezond Gemak Genieten en Goed Gedrag, op al deze factoren scoort groente -  de nr 1  gezondmaker, gangmaker en smaakmaker - een 10.

 

Roger Engelberts

Imagro BV – strategie & creatie voor agri food en buitengebied

Lector co-creatie en co-operatie HAS Hogeschool

Deel dit bericht