Dutch Dairy Challenge

Het waren juist de acht melkveehouders en hun teams die verlangden naar een fysieke ontmoeting op afstand. In een wijland (met lange IJ) was het dan ook daadwerkelijk een WIJ-sessie op deze eerste dag in juni.
Ondernemerschap en innovatie, ook in de agri sector, is van buiten naar binnen denken. Is vooral ook de krant lezen. Vandaag in het Financieel Dagblad vier belangrijke ontwikkelingen, relevant voor de Dutch Dairy Challenge en daarmee dus de melkveesector.
Vier trends en vier keer headline nieuws:
- Een enorm Grondstoffentekort in de volle breedte. Betekent meer focus op reduse, re-use en recycle. Geldt ook voor krachtvoer van eigen grond, energie en dus waterstof of andere initiatieven van de DDC.
- Impactvol initiatief Land van Ons. Vorig jaar februari NUL leden - nu 14.000 leden. Ze hebben nu – mind you – 300.000 ha grond gekocht, in eigendom en in gebruik en willen een netwerk aan natuurboerderijen creëren. Ambitie: 18 miljard ophalen. 18.000 miljoen euro. Dit heeft veel impact op de grondhonger en ook ons DDC-eigen idee voor het grondfonds.
- De Chinezen wijzigen hun 1 kind politiek naar 3 kinderen. Dat heeft impact. De pincode van de wereld verandert. Nu wonen er in Europa, Noord- en Zuid Amerika én in Afrika 3 x 1 miljard mensen én in Azië 4 miljard. Nu is de pincode dus 1114. In 2050 verandert die pincode naar 1125 en in 2070 naar 1145. 4 miljard Afrikanen, 5 miljard Aziaten. Feit: daar zit een turbo op de verstedelijkingsmotor, Europa wordt een museum. Al die miljarden mensen in de stad moeten gevoed worden. Nu nog een verdienmodel voor de grote zuivelaars.
- Gezondheid – Volgens een intern document van Nestlé wat uitlekte is 60 % van al hun producten ongezond qua Nutriscore. Gezondheid is een Grote kans voor alle koe-boeren.
Het enige dat blijft is de verandering. Verandering komt van buiten. Dat is het mooie. We willen van veranderen naar ontwikkelen. Van veranderen wat niemand wil, want daar zit de ander in. Naar ontwikkelen, dat wil iedereen want daar zit ik in. Kortom: lees de krant. Mooi bruggetje naar Dutch Dairy Challenge.
Eind-event Dutch Dairy Challenge op 13 juli
Op naar de volgende sessie op 22 juni en dan… de grand finale in een hybride event op 13 juli. Een wat? Een hybride event: deels fysiek, deels online via een livestream. 8 boeren in een presentatie modus met filmpjes, een live jury, live vragen. Een juryprijs en een publieksprijs. Wie wint de eerste Dutch Dairy Challenge 2021? Wonna join? Houd onze nieuwsfeed in de gaten! Tot 13 juli!
De Dutch Dairy Challenge is de innovatiewedstrijd voor koeienboeren die willen werken aan het thema 'Houden van Koeien in 2050'. Powered by FrieslandCampina, Rabobank, een alliantie van universiteiten uit Utrecht Wageningen en Eindhoven, Ministerie van LNV, Courage, Imagro en een heel aantal regionale partners waaronder Stuurgroep LIB, ZLTO, Provincie Limburg en LLTB.
Meld je aan voor onze I-mailing
In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.