Een beeld zegt meer dan…

15 juni 2016

...je raadt het al, 1000 woorden.

Scrollend door mijn Twitter timeline valt mijn oog op een grappige afbeelding. Als ik er op klik zie ik dat er achter die afbeelding een leuke en (voor mij) relevante boodschap verstopt zit.

Dit houdt me bezig. Waarom viel juist deze afbeelding op in
tussen al die tweets?

In de digitale wereld waarin we leven, is nog nauwelijks te
bevatten hoeveel informatie we dagelijks te verwerken krijgen.
Automatisch gaan we filteren. En wat valt er dan op?
Juist, visuele content zoals foto’s, afbeeldingen en video’s.
En visuele content valt niet alleen op, we nemen de informatie 
ook vaak beter en sneller op. Waarom? Ik laat het je zien…

Het belang van (relevante) visuele content
Of je nu op wilt vallen met jouw content of dat je ingewikkelde informatie toegankelijk wilt maken, met visuele content bereik je veel mensen.

• 
In de top 10 van de meest populaire social media websites richten maar liefst zes platformen zich op visuele content: YouTube, Pinterest, Tumblr, Instagram, Flickr en Vine.
• 
Op tweets met afbeeldingen wordt 18x meer geklikt,  ze worden 89% meer ‘gefavoriet’ en 150% meer geretweet.
• 
Facebook posts met een afbeelding zorgen voor 87% van de interacties.
• 
Content met relevante beelden krijgt 94% meer views dan puur tekstuele content.
• 
67% van de bezoekers van een webshop geeft aan dat de kwaliteit van een product afbeelding erg belangrijk is bij de aanschaf van een product.

Een plaatje zegt dus meer…
Veel mensen, waaronder ikzelf, zijn visueel ingesteld. Beeld zorgt dat een tekst beter blijft hangen en is de boodschap beter te begrijpen. Afbeeldingen breken een tekst, waardoor de tekst aantrekkelijker is om te lezen.

De reden van onze voorkeur voor beelden is te vinden in onze hersenen. Uit onderzoek blijkt dat onze hersenen een kei zijn in het verwerken van afbeeldingen. De helft van onze grijze massa is gericht op visuele verwerking. Bijna alle informatie die naar onze hersenen wordt verstuurd is visueel. Ook verwerken we deze visuele informatie 60.000 keer sneller dan tekst.

Visuele social media kanalen
Ik noemde het eerder al: van de tien populairste social media kanalen is meer dan de helft gericht op visuele content. Deze visuele kanalen hebben een belangrijke plek in (social media) content strategieën. Foto’s, video’s, infographics en websites met veel visuele content zetten het verhaal van een of uw merk/organisatie kracht bij.

Belangrijk is te weten hoe de klant jouw visuele content tot zich neemt. Op het werk achter de computer of thuis op de bank met tablet of smartphone? Verdiep je = eerst in de ontvangers voordat je allemaal visuele content op ze afvuurt. Én... daar helpen wij je graag bij.

Ik begon met: een beeld zegt meer dan 1000 woorden… 446 woorden later is het dus écht tijd voor een afbeelding…

Deel dit bericht