Focus op een GIDS land voor de Sustainable Urban Delta (II)

30 augustus 2018

Onze Hollandse delta heeft een agri-, horti-, en food sector die meer dan 80.000.000.000 euro aan toegevoegde waarde brengt, bijna 10 % van de beroepsbevolking (in)direct aan het werk houdt en inhoud geeft aan brandstof voor een wereldwijde bevolking. Als je in zo’n blueprint mag en kan werken, dan kan je - in een Nederland als stadsstaat met 17 miljoen inwoners - op veel fronten een verschil maken. Zeker in s ‘werelds eerste land waar de dieren door mensen worden vertegenwoordigd in ons parlement, hetzelfde land waar de Dierenbescherming aan de hand van welzijnsterren vlees promoot. Laten we daarom de schijnwerper of liever de focus op de focus zetten. I have a dream… De focus op de focus van een Sustainable Urban Delta.

Nederland als GIDS-land. En dan niet in een land met weinig landbouw of natuur, maar in een stad met 17 miljoen inwoners met heel veel groen en heel veel (stads)landbouwproductie. Een stedelijke delta in balans met de natuur. Met minder chemie en minder antibiotica en top vakmanschap. Een Sustainable Urban Delta knoopt de lineaire eindjes aan elkaar waardoor er een circulaire visie kan ontstaan. 

Voedselbeleid kan het productiesysteem zo hervormen dat waarden als natuur, duurzaam en gezond geoptimaliseerd worden. Door slim en innovatief met onze kennis en producten wereldwijd het systeem naar een hoger niveau te tillen versus ‘Nederland gaat de wereld voeden’. Een bevolking gezonder maken lukt niet zonder focus op gezonde voeding. Kwaliteit wint het altijd van kwantiteit. 

Maatschappelijke thema’s als Gezonde Voeding (obesitas, diabetes), Verspilling, Vergrijzing vormen een innovatiespiegel voor AgriFood. Ook in het buitenland. Buitenlandse metropolen krijgen exact dezelfde vragen als waar wij nu in de voedseltransitie mee te maken krijgen. De BV Nederland kan zich beter daar op richten: Nederland als voorbeelddelta voor alle grote steden die de komende jaren ontstaan – allen in een delta aan het eind van een rivier tegen de zee aan.

Dagelijks migreren wereldwijd 240.000 mensen definitief naar de stad. Op zoek naar meer welvaart, welzijn en voorspoed. De komende 25 jaar ontstaat er als je dat optelt elk kwartaal een stad van 10 miljoen inwoners in een lagere delta aan het eind van een rivier tegen de zee aan. Wij kunnen hier wereldwijd een voorbeeldrol spelen, door holistisch te kijken naar Gezond, Innovatief, Duurzaam en Sociaal voedsel, logistiek, water en energie. Dat betekent dat we cross-sectoraal moeten denken. Focus dus om Nederland een blijvend GIDS-land te laten zijn.


Let food be thy medicine
Focus op VEEL gezonder. Niet Meer maar Beter. Van bulk naar toegevoegde waarde. Maak ons voedsel VEEL gezonder voor onszelf en Voor de wereld. Het gaat niet om kwantiteit maar om kwaliteit. Zoals Hippocrates eerder zei: Let food be thy medicine.. Ons kikkerland kent meer dan 1 miljoen diabetes patiënten, een aantal dat explosief groeit. En een veelvoud aan obese mensen, vooral in de lagere inkomensklassen. Feit: fastfoodrestaurants en bezorgdiensten groeien als kool. Onze grootmoeders wisten de oplossing al: meer bewegen, gezonder maken van (bewerkt) voedsel en meer consumeren van water, groente en fruit. Pak deze ambitie op. Voedsel als gezondmaker in plaats van ziektemaker. Dat scheelt vadertje Staat miljarden aan ziektekosten, die komende 10 jaar verdubbelen naar 130 miljard. Win-win dus.

Focus dus op VEEL sneller zijn in de voedseltransitie – it’s all about foodtransition. Schoei de agrofoodsector op de leest naar nog sneller veranderen naar een GIDS-land:

  • Gezonder (Dutch Quisine, Groene Apotheek, Eiwittransitie: Green Proteine Alliance),
  • Innovatiever (blijvende frontrunner in de wereld),
  • Duurzamer (Meer met Minder) en
  • Socialer (sector staat bol van technische innovaties, echter op sociale innovatie en social entrepreneurship is er nog veel te winnen; van high tech naar high touch).

Sustainable Urban Delta: het gaat gebeuren. I have a dream… De focus op de focus van een Sustainable Urban Delta.

Focus, prachtig woord trouwens: For Our Customers & Us.


Roger Engelberts
Chief Emotional Officer Imagro en Lector HAS Hogeschool ‘s-Hertogenbosch & Venlo


Lees ook de vorige blog uit deze serie rondom de Sustainable Urban Delta:
De pincode van de wereld verandert... (I)

Deel dit bericht