Geef regiobranding impuls via het bord

21 maart 2016

Brabant heeft zich vorige week genomineerd als European Region of Gastronomy in 2018. Een award die in het leven is geroepen om de agrofood beleving in Europese regio’s te versterken en zichtbaar te maken. Ik ben ontzettend trots dat ik vanuit Imagro mee heb mogen werken aan het concept, het verhaal en de vormgeving van dit bid.

De kracht van het concept is de verbinding tussen agrofood met gastronomie, cultuur, kunst en toerisme. Ik ben overtuigd dat dit enorme kansen biedt, voor zowel agrofood als voor de vrijetijdsector.

Nieuwe markten
Gastronomisch toerisme is een niche in opkomst. ‘Food is hot’. De foodmarkten, foodexperiences  en food evenementen springen als paddenstoelen uit de grond. Ze trekken veel bezoekers en niet alleen foodies. Hier liggen kansen voor lokale producenten: uit onderzoek blijkt dat de vraag naar gezond en herkenbaar eten en drinken groeit. Consumenten zijn bereid te betalen voor producten met een oprecht verhaal.

Meer waarde van het erf op het bord
Afgelopen vrijdag mocht Imagro circa 40 Jumbo- en PLUS-ondernemers inspireren op onze Broedplaats. En wat blijkt: zij kijken stuk voor stuk reikhalzend uit naar eerlijke, onderscheidende en authentieke producten van een lokaal boerenerf. Kansen te over dus, leg de verbinding en zorg voor meer waarde op het erf, in het schap en op het bord!

Regio branden via het bord
Met herkenbaar eten en drinken en lokale producten en bereidingen kun je je als regio of stad echt onderscheiden. Iedere regio heeft wel een foodevent. Waarom niet zorgen dat je de regio proeft op het foodevent. Iedere streek heeft zijn lekkernijen en iedere grondsoort zorgt weer voor een eigen smaak. Een van de beste manieren om een regio te beleven en te branden is dan ook via het bord.

Eetalage
In mijn ogen is - het in een wereld waarin een handjevol bedrijven de foodmarkt domineren - van belang dat we lokale producten en bereidingen koesteren. Zet ze in eetalage van een stad of een regio en verbindt ze aan de identiteit van de regio. Zo koppel je lokaal food aan kunst, toerisme en cultuur.

Nieuwe verdienmodellen
Deze nieuwe verbindingen leiden vaak ook tot nieuwe verdienmodellen voor agrofood bedrijven. Neem de schaapsherder. Zijn kudde begraast niet alleen de natuurgebieden, hij organiseert lammetjesdagen, verkoopt lamsvlees aan lokale restaurants, ontwikkelt een lammetjes-adoptieprogramma, of organiseert een bezinningsarrangement ‘herder voor een dag’. Nieuwe combinaties. Food en Fun.

Evenementen als living lab
Een nieuw product? Introduceer het tijdens een event. Bezoekers hebben dan een andere mindset als in de supermarkt; ‘open’ en ‘in’ voor het experiment. Het wordt - in mijn ogen echt spannend – als deze nieuwe initiatieven ook inspelen op maatschappelijk thema’s. Zoals de ‘mannenvlees bbq’ tijdens de Dutch Design Week: haantjes zijn lekker, proef maar. Waarom gooien we ze dan als afval weg tijdens de productie van legkippen?

Kortom de agrofood en vrijetijdssector hebben elkaar veel te bieden. Ziet u kansen maar vindt u het lastig ze concreet te maken? Wilt u eens sparren over regiobranding met food of nieuwe foodconcepten in de vrijetijdseconomie? Neem contact op voor een vrijblijvend inspirerend gesprek. Diana van Bokhoven, senior adviseur Imagro

 

Deel dit bericht