HAS-studenten verkennen online wereld

1 februari 2013

Hoe lezen mensen online? Hoe kun je sociale media inzetten om je doelen te bereiken? En hoe schrijf je eigenlijk voor het internet? Vragen die aan bod kwamen tijdens het gastcollege dat ik eind januari mocht geven aan een klas vol HAS-studenten van de opleiding Dier- en Veehouderij die de minor Journalistiek volgen. 

In een interactief college leerden de studenten dat bedrijven online wel van zichzelf kunnen zeggen dat ze goed zijn, maar dat de consument van tegenwoordig dat pas gelooft wanneer hij daar bewijs voor ziet. Het gaat er dus niet meer om wat jij als organisatie te vertellen hebt; het gaat erom dat jouw verhaal aansluit op wat jouw doelgroep interesseert. Het sleutelwoord: engaging content.

De gretige studenten brachten het geleerde direct in de praktijk. Ze gingen met elkaar in discussie over de vraag wat de eigenschappen van een goede website zijn en herschreven een tekst voor het web. Na de nodige schroom van zich afgeworpen te hebben, vroegen ze me het hemd van het lijf. Het mooiste bewijs dat de toekomst van de dier- en veehouderij de meerwaarde van online inziet: er werd zelfs getwitterd! 

Deel dit bericht