Heeft Albert Heijn gastvrijheid nog onvoldoende in de vingers?

Een opvallend nieuwsbericht dat tot weinig opwinding leidde: “AH trekt stekker uit darkstore Allerhande Kookt”. De timing is echter markant. Net nu de pandemie op zijn retour lijkt te zijn, zou je denken: ‘back to the future’. En die future was dus dat horeca en retail bezig waren met blurring.
Allerhande is het sterkste “receptenmerk” van Nederland, weet ik uit mijn Campina-ervaring. Toch is dat blijkbaar onvoldoende voor succes als thuisbezorgd-foodservice concept. Ik moet hierbij denken aan wat ik van Jan Willem Grievink (FSIN) leerde: “Om succesvol te blurren moet de retail leren wat gastvrijheid en beleving is, en de horeca hoe efficiency werkt.”
Ik denk verder dat een mismatch tussen doelgroep en merk tot het einde van de Allerhande keuken heeft geleid. Allerhande is namelijk een autoriteit voor de mensen die geïnspireerd willen worden om thuis zelf te kokkerellen. Dat is een heel andere groep dan mensen die vooral gemak en de horeca-ervaring in huis willen halen, bijvoorbeeld in de vorm van een pizza van Domino’s.
Mijn advies? Neem een voorbeeld aan het aanbod van La Place producten bij Jumbo of de kruiden van Jonnie boer. Maak dus Allerhande-ingrediënten en -maaltijdpakketten die ik bij de AH kan kopen.
En ja, dat is retail en geen blurring. Maar de Covid-19-pandemie is misschien straks weer terug van weggeweest…... Dus wacht maar even met blurring.
Ook geschreven door Paul Houtepen:
> Blijf weten-schap en winkel-schap scheiden> Food for Thought tijdens het kerstdiner
> Voor welk type eter ontwikkel jij?
> Korte keten-ondernemer: breid je verdienmodel uit met EGO en EMO!
> Waar blijven de winnende vers-webshops?
> Jumbo vanuit pole position naar de gele trui?
Meld je aan voor onze I-mailing
In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.