Het dorp is dood, leve het dorp

3 januari 2016

“Een streekbus komt er niet meer, de scholen krimpen zienderogen en zelfs de kerk verdwijnt. De dorpen hebben het moeilijk, ze worden steeds kleiner en de faciliteiten hollen achteruit. Een doemscenario? Ik stel het wellicht te zwart-wit, maar er moet wel iets gebeuren in de dorpen. De leefbaarheid raakt in het gedrang. Zeker nu de overheid zich steeds verder terugtrekt als organisator van de burgers. Luister goed en je hoort het om je heen. Zelfredzaamheid, zelf organiserend vermogen, klaar staan voor elkaar, eigen regie voeren; zomaar enkele woorden die een trend tonen.  De inwoners, moeten voor zichzelf en anderen zorgen.

De leefbaarheid in de dorpen gaat mij aan het hart. Als dorpeling maar ook als Imagroaan. Ottersum, een dorp, is onze bakermat. Vanuit mijn passie en de diepgewortelde wens voor mensen te zorgen, wil ik een bijdrage leveren aan het vergroten van de leefbaarheid in de dorpen. Dat doe ik niet alleen, ik gebruik daarvoor het door ons ontwikkelde concept: dorpsmarketing.

Voor en door het dorp

In de kern is dorpsmarketing exact datgene wat citymarketing niet is. Dorpsmarketing is een aanpak. Een doe-plan. De menselijke aanpak. Het zet een dorp in beweging. Nadat we de ambities en de trekrichting hebben bepaald, zorgen we voor draagvlak binnen het hele dorp. Het is een aanpak voor en door het dorp. We leggen de focus niet alleen op de ‘usual suspects’ maar ook de ‘unusual suspects’ geven we een podium. Zo kunnen we het volledige potentieel aan talent in een dorp tot leven wekken en de leefbaarheid in het dorp verbeteren. Het gaat om het lef om keuzes te maken en daar met elkaar voor te gaan.

Olympische gedachte

Naast het verbinden van mensen aan onze doelstellingen, verbinden we met onze aanpak ook de vijf O’s met de dorpelingen. De vijf O’s zijn de Ondernemers, Onderwijs, Onderzoek, Overheid en Organisaties (NGO’s, verenigingen, stichtingen en instellingen etc.). Door deze partijen te koppelen ontstaat eenheid; de Olympische eenheid. Vijf cirkels verbonden met elkaar maar met een ander thema: meedoen is winnen!

Proof of the pudding….

Een mooi voorbeelden zijn de Dorpen Derby in Noord-Brabant of de dorpen Hegelsom of Ottersum. Met een groep mensen van idee naar uitvoering met als doel de leefbaarheid in het dorp vergroten. Vrijwillig, enthousiast en vooral erg leuk om te doen. Want dat is wat ik u mee wil geven. Hoewel dorpsmarketing appelleert aan een zwaar thema: leefbaarheid verbeteren in het dorp, is het vooral erg leuk om te doen. Samen de handen uit de mouwen, nieuwe zaken mogelijk maken, samen het dorp om de kaart zetten. Laten we daar nu eens op focussen. De dorpen om ons heen verdienen een beetje steun. Bent u benieuwd naar wat wij met u samen voor uw dorp kunnen betekenen? Bel me!”

Deel dit bericht