Het foodlandschap op zijn kop

7 februari 2019

Marèl Scheenloop - Elk jaar komen ze weer voorbij: de lijstjes met de nieuwste foodtrends. Ik (foodfreak en foodmarketeer) ben toch altijd weer benieuwd naar deze welbekende lijstjes van de gevestigde foodblogs, -organisaties en -magazines...

Welke foodhypes kunnen we verwachten? Zitten er écht nog verrassingen en/of unieke producten bij? Natuurlijk kon ik het ook dit jaar weer niet laten om ze allemaal uit te pluizen en zet ik graag mijn niet te missen foodhypes voor jou op een rijtje…

  1. 100% plantaardig
    Je kunt er niet meer omheen. We gaan massaal minder vlees eten en kiezen daarom steeds meer voor volwaardig plantaardig voedsel.
  2. Foodswaps​
    Bestaande ‘klassieke’ producten worden vervangen door gezonde tegenhangers. Heb je de courgetti of de bloemkoolrijst al eens geprobeerd?
  3. Groente in de hoofdrol
    Een ‘healthy lifestyle’ betekent vaak  meer groente. Groente wordt een steeds belangrijker onderdeel van onze dagelijkse voedselbehoefte.
  4. Sharing food
    Deze trend is al enkele jaren zichtbaar en blijft voorlopig nog populair. Door de toenemende digitalisering zijn we persoonlijke gezamenlijke momenten met vrienden en familie steeds belangrijker gaan vinden. Shared dining is daar een bewijs van.
  5. Zuid-Amerikaanse keuken
    Ze komen als paddenstoelen uit de grond, de Zuid-Amerikaanse restaurants. Deze smaakvolle en sprankelende keuken bereikt Nederland en weet ons niet alleen in het out-of-home kanaal te bereiken maar ook in onze wekelijkse recepten feed komen ze vaker terug. Kijk hier maar eens.
  6. Foodboxen
    Vooraf recepten selecteren en voor de hele week een voorraad aan huis geleverd krijgen. Precies genoeg en geen onnodige food waste. De Hellofresh- en andere foodboxen blijven ook in 2019 hot.
  7. Plasticvrij – Duurzame verpakkingsoplossingen
    Plastic kan niet meer... We verwachten duurzame verpakkingsoplossingen anno 2019. Heb jij de petitie al getekend? >> secured.greenpeace.nl
  8. Alcohol vrij
    Nederlanders zijn de afgelopen jaren minder alcohol gaan drinken. Alcohol vrij is niet langer een taboe meer, het aanbod mocktails en lekkere alcohol vrije drankjes groeit en groeit… Ken je deze (geweldig uitziende) alcoholvrije gin toevallig al? >> drinktheduchess.com
  9. Streetfood to the max
    Foodkraampjes zijn niet meer alleen op foodfestivals te vinden maar ook op straat in de grote steden kun je steeds meer van deze streetfood genieten. Ook de foodhallen zijn niet meer uit de grote steden weg te denken. Heb jij de nieuwste foodhal in Rotterdam al gespot? >> foodhallen.nl/rotterdam
  10. De Hotdog is dé nieuwe burger 
    De Burger is uit en de Hotdog in.. Verkrijgbaar in allerlei soorten en smaakvarianten. Óók in de vegetarische variant. Ken je de knakwortel al? Zij wonnen vorig jaar de Product Pitch van Albert Heijn en zijn nu bij deze super én bij de Hanos te vinden. >> knakwortel.nl
     

Dé tijd van het nieuwe consumeren!
Waarom ik het heb over foodhypes in plaats van trends? Omdat deze lijstjes vaak de kortdurende hypes bevatten terwijl bedrijven in de foodsector zich veel beter kunnen focussen op de lange termijn trends en ontwikkelingen in de maatschappij. We zitten anno 2019 in een transitiefase waarbij de ontwikkelingen zich in rap tempo opvolgen. De nieuwe generatie, de millenials onder ons, accepteren de huidige manier van consumeren niet meer. Zij willen: minder vlees eten, plantaardige alternatieven, kwaliteit gaat boven kwantiteit, geen voedselverspilling en dus kleinere verpakkingseenheden, duurzame verpakkingen, transparante producten en verse groente als hoofdingrediënt. Dit zijn geen hypes of trends, dit zijn blijvende ontwikkelingen die we niet meer naast ons neer mogen leggen. Daarmee zoeken we een balans tussen mens, dier en maatschappij en daar worden wij als Imagro en ik als millenial en foodfreak blij van. Het tijdperk van het nieuwe consumeren is begonnen!

Deel dit bericht