Het geheim van ………

17 maart 2017

Ik ga een geheim verklappen! Het was in Balkbrug, op een gewone maandagochtend. Meer dan 100 agrarisch ondernemers, adviseurs, supermarkteigenaren en andere geïnteresseerden uit de het Vechtdal (Gemeenten Hardenberg, Ommen en Dalfsen) kwamen bijeen om samen te zoeken naar betere wegen van boerderij naar consument. Ketenverkorting, ook hier. Bij binnenkomst was het meteen raak. Het leek of je een streekmarkt op liep. Of je nu van buffelijs, droge worst, of gevulde eieren houdt, van boerenhangop, aardbeienkwark of advocaat, voor elke liefhebber was er wat te proeven. 

Allemaal mooie producten van mooie bedrijven. Trotse boeren elk met een eigen verhaal. Een zaal vol geïnteresseerden. Ieder op zoek naar wat korte ketens nu echt voor het bedrijf, en de streek kunnen betekenen.

Wethouder Jannes Janssen van de gemeente Hardenberg trapte af. Hij keek naar landbouw en toerisme en hoe dit elkaar kan versterken. “Wat zou het toch mooi zijn als we – net als bijvoorbeeld de Savoie in Frankrijk -  onze producten hier in de streek verkopen en dat toeristen die mooie producten meenemen naar huis”. Ik nam de toehoorders mee in de ontwikkelingen in de markt; de trends in horeca, retail en bij de consumenten en de keuzes waar boerenondernemers voor staan. Froukje Kingma van Puur Vechtdal vertelde over haar eigen ervaringen met het vermarkten van hun pure zuivel: “Met 150% inspiratie, 150% transparantie én 150% transpiratie is het een richting die je veel voldoening kan brengen. Maar wanneer je echt een volgende stap wil maken is samenwerking broodnodig.”

Daarna was het woord aan Ronald van der Schouw van de Jumbo in Slagharen. Het was mooi om te zien hoe hij de toehoorders even in zijn schoenen liet staan. Hoe hij iedereen in vijf minuten liet zien hoe een supermarkteigenaar werkt en hoe producten uit eigen regio wel én soms ook niet passen in de bedrijfsvoering. “Begrijp hoe de winkel werkt. Weet dat we een assortiment van 16.000 producten hebben. Snap dat onze caissières niet van elk product de prijs kennen en je zonder barcode op je product dus geen enkele kans maakt. Besef dat een individueel streekproduct weinig kans heeft als het tussen collega eieren, zuivel of fruit komt te liggen. Maar weet ook dat je met een gezamenlijk aanbod uit de streek samen een aparte stelling kunt vullen, en dat je daarmee ook de supermarkt helpt aan onderscheidende waarde. Maar dat gaat weer niet lukken als elke individuele leverancier zelf bij me aan de deur klopt.” Al met al gaf dit de deelnemers genoeg gespreksstof om tijdens de streeklunch met elkaar de echte kansen te verkennen.

Mijn les van de bijeenkomst was dat er -ook in Vechtdal- vreselijk veel mooie producten, verhalen en ondernemers zijn te vinden. Producten die prima smaken en waar prachtige verhalen achter zitten. Wat me ook opviel is dat de Vechtdallers voor de afzet van deze producten het meest kijken naar de eigen regio. Naar bewoners en toeristen die in de regio wonen of verblijven. Het zijn de Vechtdal geheimen. Mijn oproep aan deze Vechtdallers: zet de volgende stap. Spring naar de Randstad en zoek daar je partners. Laat de geheimen van het Vechtdal het meest verklapte geheim van Nederland worden. Want sommige geheimen zijn het waard om verder te vertellen.

PS: Bent u geen Vechtdaller? Maar Peellander, Veluwnaar, Achterhoeker of Heuvellander?  Kopieer deze tekst in Word en zoek en vervang Vechtdal door een streek van uw keuze. Deel het verhaal en laat samen uw lokale ‘geheimen’ opbloeien over de grenzen van de eigen streek. Doe het samen. Want alle streekproducten samen, bieden mensen een keus. Samen vertel je het verhaal van pure producten van eigen land! Samen bouw je een culinaire en economische biodiversiteit die floreert.

Onno van Eijk

Deel dit bericht