Het Vinkje kan wel een Vonkje gebruiken

24 juli 2015

De criteria voor het ‘Vinkje’ zijn weer aangepast. De aanscherping is een vierjaarlijks terugkerend fenomeen. Hoewel ik dit initiatief van harte toejuich, stemt het me nu wel treurig. Dit lijkt meer op aanscherpen met een héél klein schaartje.

Het ‘Vinkje’ is ontstaan vanuit de oproep van de World Health Organisation uit 2003 om de gezondere keuze voor de mensen makkelijker te maken. De stichting ‘Ik kies Bewust’ met als kartrekkers Unilever, Campina en Friesland Foods namen de verantwoordelijkheid en presenteerden het Ik Kies Bewust-logo, nu bekend als het ‘Vinkje’. Het idee was om langs de weg van de geleidelijkheid consumenten op te voeden met steeds wat minder suiker, verzadigd vet, zout en calorieën. Tegen de stroom in, groeide het ‘Vinkje’. Sterker nog: het werd zelfs begrip met waarde voor de consument. Ze kiezen bewust dankzij het ‘Vinkje’.

Klein aantal Vinkjes

Toch zijn er slechts 7100 artikelen, die het logo voeren. Inclusief onbewerkte AGF! Dat is slechts 5% van het totale aanbod levensmiddelen. Nu de criteria worden aangescherpt, hoeft van de artikelen die nu het ‘Ik Kies Bewust’-logo al voeren, maar weer 5% hun product ook echt aanpassen. Zodat ze ook in 2017 het Vinkje mogen voeren.

Meer ambitie

Grosso modo gaat 97% zich dus misschien niet verbeteren. U weet: stilstand is achteruitgang. Daarom mijn oproep om nog meer ambitie te tonen. Meer versnelling in de aanscherping van de criteria. ‘Motiveer’ tot verbetering. Leg de lat hoog. Betekent dat exclusiviteit en minder ‘Vinkjes’? Jammer dan. Maar de overgebleven ‘Vinkjes’ zijn wel beter. Het zijn de echte koplopers, die spelen in de Champions League van Food. Zo geef je de consument écht inzicht. En kan deze bewust kiezen voor de gezondste smakelijke voeding. Toppers met ambitie, die voortdurend bezig zijn hun producten te verbeteren.

Geef het Vinkje een Vonkje.

Juist nu is passie voor gezonder eten gevraagd. We kunnen toch niet tevreden zijn met het feit dat eens per vier jaar, een kleine 3% van de artikelen een verbetering doorvoert. Het neigt naar symboolpolitiek. En dat is nu net wat we niet moeten hebben.

Deel dit bericht