Hoe ga jij mij verleiden?

14 maart 2019

Marill Ooms - Techniek heeft ons in de tuinbouw gebracht waar we nu zijn: gefocust, efficiënt, kostprijsleider. Veel technologische toppers en… veel meer van hetzelfde. Wat ik nog meer zie? Erosie op creativiteit, emotionele schaarste, weinig verleiding en… heel veel masculiene techno.

High tech & size matters

Likkebaardend orakelen over aantal hectares, omzet en technisch vernuft. Hightech is hot. Maar het verdienmodel gaat niet langer sky high. De bodem is bereikt. De voordelen van hightech vertalen zich vooral in een lagere kostprijs. Niet in een betere verkoopprijs.

Helaas zit er een ondergrens aan de laagste kostprijs. In een ‘duur’ land als Nederland, is de laagste kostprijsstrategie slechts voor een paar weggelegd. Marketingtechnisch is het onmogelijk om allemaal de laagste kostprijs te hebben. Stel je voor dat iedereen de laagste prijsgarantie van de Jumbo heeft of de beste prijs belofte van BCC. Dan krijg je er straks als consument geld bij. We zitten in een race to the bottom.

High tech needs high touch

Wil hightech bestaansrecht houden, dan zal deze toch echt betaald moeten worden in de markt. Die 1 of 2 grootste kostprijsleiders kunnen vanuit de enorme volumes nog wel op de hightech investeren. Zij verdienen dit terug door de schaal en de kostprijsverlaging.

Maar wat moet de overgrote meerderheid die net niet de laagste kostprijs heeft? Het antwoord: Customer Intimacy. Inspelen op de wens van de klant van je klant, de eindgebruiker, de consument. Customer Intimacy, weten wat zij belangrijk vinden of nodig hebben en dát als uitgangspunt nemen in plaats van je product. High touch in plaats van high tech!

High touch?!

Ja, high touch. Want high tech kan alleen betaald blijven door meer voor het product te krijgen. In plaats van minder kosten te maken. Kortom, high tech needs high touch.

Onze technische gedrevenheid heeft vanuit het ‘nooit meer honger’ principe voor een stevig profiel gezorgd; een Beta-profiel, een ‘kies exact profiel’ zoals ik dat nog ken. Technische hoogstandjes, meetbare resultaten, Excel sheets vol met cijfers en... veel mannen. Hoe kan deze masculiene wereld met Beta profiel de consument verleiden? IQ gedreven, intelligentie quotiënt. De technologische inborst en het rationele Beta-denken, zit het verleiden toch op zijn minst een beetje in de weg. Verleiden is je zintuigen gebruiken, verleiden is ruiken, proeven, zien, luisteren en bovenal voelen. En dat tegelijkertijd. Verleiden is niet rationeel, niet in cijfers te vatten en niet meetbaar. Meer EQ dan IQ; de Emotionele Quotiënt.

De kunst van het verleiden

Verleiden is voor niemand hetzelfde, is geen eenheidsworst. Verleiden is altijd anders, verleiden is iets unieks en verleiden vraagt sensitiviteit en creativiteit. Verleiden is meer touch en minder tech. Meer verleiden vraagt dus andere competenties. Een aanvulling op het huidige Beta-profiel. Kennis en ratio is er genoeg. Breng meer balans in het bedrijf. Ga op zoek naar mensen die anders denken en doen. Mensen die handelen op basis van intuïtie (EQ). Ga op zoek naar touch. Vertrouw op cijfers en vooral vertrouw elkaar.  

1 + 1 = 5. High tech + High touch = High Five!

Wilt u ook eens sparren over verleidingstechnieken binnen uw branche? Marill verleidt u graag tot een afspraak.

Deel dit bericht