Hoezo, is onze Hyves-pagina er niet meer..?

8 april 2014

Half maart presenteerde Marketingfacts een update van de cijfers over het gebruik van social media in Nederland. Enerzijds is er sprake van versplintering: mensen gebruiken steeds meer social media tegelijk, die elk een bepaalde behoefte vervullen. Instagram voor de plaatjes, YouTube voor de filmpjes. Ha, ik heb een déjà-vu: een telefoon om te bellen, een camera om foto’s mee te maken. Daarnaast stabiliseert het gebruik van grote sociale mediakanalen. Die blijken toch meerdagsvliegen te zijn. Een geruststelling wellicht  voor bedrijven, die niet zo snel switchen van social mediakanaal. Waarom niet? Is het erg? Missen ze hierdoor kansen?

Gij zult communiceren. En wel direct
Social media maakt in veel bedrijven geen onderdeel uit van de dagdagelijkse werkzaamheden. Als een bedrijf daarvoor manschappen vrij maakt, hebben deze medewerkers nog geen vrijbrief om direct te plaatsen wat hen goed dunkt. Daar gaat op zijn minst een overlegje aan vooraf. Nog even over nadenken, nog even binnenshuis houden? Social media vraagt om een hier en nu. En als je het zelf niet communiceert, pikt iemand anders het wel op en brengt het naar buiten. Weg afzender van je eigen boodschap.

Waar zijn ze nou gebleven?
Oké, oké, het bedrijf heeft ook een Facebookpagina in de lucht. Want het bedrijf ‘moest toch ook wat met social media’. Er heeft ook iemand een aantal uren ter beschikking gekregen voor de wekelijkse aanvullingen. Goed bezig, toch? Bijna. We gaan er voor het gemak maar even vanuit dat Facebook het juiste medium was voor het strategische communicatiedoel. Is er nu nog iemand die regelmatig in helikopterview boven de verschillende kanalen hangt en ze kritisch analyseert daarop? Is er nog interactie met de volgers, of zijn ze verdwenen? Deugde de content niet of zijn ze over naar een ander kanaal? Op de digitale kanalen is dit alles meetbaar. Meten is weten; de cijfers zijn beschikbaar om je te leiden, doe er je voordeel mee.

Doorplaatsen van content
Experimenteren op nieuwe kanalen, pionieren, snuffelen, uitproberen, dat doen we in onze eigen tijd, niet in de tijd van de baas. De grote massa kan ineens verschuiven. Omdat je vrienden op een ander (beter, gratis, hipper…) medium zijn overgeschakeld. Omdat Whatsapp aan Facebook verkocht wordt.

Een bedrijf heeft ook altijd een beetje achterstand, omdat de nieuwste kanalen in eerste instantie voor consumenten opgezet worden. Wanneer die kanalen na een uitprobeerperiode een succes blijken, komt er pas een bedrijvenvariant. Pioniersbedrijven die dergelijk nieuwe kanalen uitproberen, doen dat als verkapt individu: voornaam = Coca, achternaam = Cola.

Moet een bedrijf dan op alle die kanalen content plaatsen? Welnee. Het zijn wel meerdere kanalen om je boodschap onder de aandacht brengen. Hou bijvoorbeeld de website aan als centrale plek die je onderhoudt, maar geef een nieuwe blog op de site via Twitter of LinkedIn extra aandacht. Een demo-filmpje staat op YouTube, maar is geëmbed op de site. Een onderliggende communicatiestrategie helpt je bij de keuze voor het beste kanaal.

Glasvezelsnelheid
Social media is niet eng. Het is simpelweg een communicatiekanaal. Daar mag best mee geëxperimenteerd worden. Deden we vroeger ook met advertenties in couranten. Of met eigennamen op Verkade-koekjes. Of met speciale kinder-TV-kanalen. En nu leven we in het social-media-era. Een era duurt tegenwoordig kort. Want het gaat op glasvezelsnelheid.

Zie het als een voordeel in deze tijd te leven waarin je je blik zo breed kunt houden. Alles wat je bedenkt, is namelijk mogelijk. Blijf dus vooral om je heen kijken en houd niet te krampachtig vast. Of laat een externe blik kritisch over je communicatiedoelen en -kanalen gaan. Zodat je voorbereid kunt zijn (“Hoezo, morgen is onze Hyves-pagina  er niet meer..?”). Er is namelijk altijd (al) een alternatief.

Deel dit bericht