IMAGRO goes CHINA 2

28 oktober 2015

Judith van Heck is namens Imagro mee op de handelsmissie naar China.  

Hierbij het tweede verslag van haar ‘avonturen’ in China.

Vandaag de grote dag. We presenteren Green Dragon Lake samen met de Chinese opdrachtgever CDO aan koning Willem-Alexander. Heel jammer dat koningin Maxima er wegens ziekte niet bij kan zijn. Meiny Prins CEO van Priva vertegenwoordigt namens het consortium de plannen. Wat een fantastische vrouw is dat. Haar visie op Sustainable Urban Delta’s is krachtig en trekt internationaal aandacht. Gelukkig zien steeds meer bedrijven en de overheid de échte waarde van haar visie. In mijn beleving een belangrijke snelweg om Nederland integraal vanuit de diverse topsectoren internationaal te profileren. Zeker in een land als China waar – geloof het of niet – duurzaamheid en innovatie heel hoog op de agenda staan. En als het hier hoog op de agenda staat, weet je zeker dat er wat gaat gebeuren. 

Na de officiële presentatie praten we met de opdrachtgever – onder het genot van een fantastische lunch inclusief de wereldberoemde pekingeend – door over het project. Corpus is voor CDO een belangrijk project om snel te realiseren in Green Dragon Lake. En hoe mooi zou het zijn als je niet alleen in een Corpus Experience kunt ervaren hoe belangrijk voeding, beweging en een groene omgeving voor je lijf is maar ook in het echt. In diezelfde regio waar je prettig woont en werkt, met een veilige voedselproductie voor het grotere Beijing en recreatie op het meer en in de nabijgelegen bergen.

Tijdens een seminar over Urban Planning wordt me de urgentie van projecten als Green Dragon Lake nog duidelijker. De verwachte toestroom naar de steden zal onverhinderd doorzetten. Ondanks de gigantische investeringen vanuit de regering om mensen in kleinere steden te houden. Jongeren gaan daar waar het werk is…in de grote stad. Ook bijzonder om te horen dat de Chinese bevolking steeds meer stem krijgt in stadsontwikkeling. De transparantie die internet en We Chat (de What’s app van China) brengen maakt ook hier the voice of the consumer luider en luider. De visie gepresenteerd tijdens het seminar is vooral ‘do not be affraid of density’. Juist door een hogere densiteit lukt het om goede basisvoorzieningen te bieden, beter dan nu in Beijing. Een stad die zich als een soort pannenkoekbeslag een weg zoekt in de pan. De stad groeit ongecontroleerd en daarmee niet efficiënt. Mmm interessant.

Als afsluiter van de avond ga ik een hapje eten met de mannen van KuiperCompagnons. Het wordt hotpot. Een soort fondue op z’n Chinees. Alles gebeurt hier per app. Van het oproepen van een taxi (Uber als standaard zeg maar) tot het vinden van de weg en boeken van het restaurant. De app stuurt ons via het winkelcentrum naar het restaurant. Toch jammer dat ‘The Mall’ eruit ziet als elk ander winkelcentrum in de wereld; dezelfde winkelketens, dezelfde vormen en soms zelfs dezelfde reclames. Alleen hier dan misschien een beetje groter. Gelukkig staat het behouden van cultureel erfgoed, zoals de typische hutongs, ook in het partijprogramma. En inmiddels begrijp ik dat als hier iets hoog op de agenda staat, er ook daadwerkelijk wat gebeurt. 

Deel dit bericht