Inspiratie slurpen bij 'De Etende Mens'

31 augustus 2012

Minimaal één keer per kwartaal delen en vermenigvuldigen de collega’s van Imagro elkaars kennis. Deze keer stilden we onze kennishonger bij de expositie ‘De Etende Mens’ in het Designhuis in Eindhoven. Curator Marije Vogelzang laat er projecten zien die de complexe band aankaarten die de mens met voedsel heeft. Zo vroeg ze het Zwitserse designduo Honey & Bunny om hun onderzoek naar de productie van alledaagse etenswaren te presenteren. Wie staat er bij stil dat er achter elke pasta, visstick of bagel ook een designgedachte schuilt?

Imagro liet zich in het Designhuis raken door 82 porseleinen plofkippen, echt vegetarisch vlees en de wolf in varkenshuid. Na een inleiding van ontwerper Koen de Koning trokken de collega’s in groepen het Designhuis in. Met een opdracht. Elke groep had een uur de tijd om de signalen van de ontwerpers te interpreteren en te vertalen naar oplossingen voor onze eigen opdrachtgevers. Zo bracht het project ‘Voedseltje spelen’ van ontwerper Tomm Velthuis één groep bijvoorbeeld op de lumineuze gedachte om met een spel de beladen issues in de veehouderij bespreekbaar te maken.

Een tweede club prikkelde met de gedachte dat veevoerproducenten zich op insecten moeten gaan richten. Of deze: een eetbelevingsconcept voor dieren. We vonden er ongekende mogelijkheden voor tuinbouwconcepten voor urban farming. En een film over de sociale waarden van voeding raakte zodanig, dat we ons alles voor kunnen stellen bij ZON Fruit & Vegetables als hoofdsponsor van buurtlunches©.
 
Een vruchtbaar kenniscafé. De honger was weer heel even gestild. Etende Mens is nog tot 30 september te zien in het Designhuis. Ben je benieuwd naar de ideeën voor jouw vraagstukken? Bel me gerust!

Deel dit bericht