12 juni 2020 door Judith van Heck

Is jouw bedrijf klaar voor een ongewisse toekomst?

Zeilen in potdichte mist. Hoe doe je dat? In tijden met zoveel onzekerheden en disrupties is het goed om toekomstscenario’s te ontwikkelen. In scenarioplanning combineer je een scherpe analytische blik met creatieve verbeeldingkracht. Judith vertelt over de kracht van scenario denken in Corona tijd.

"De economie kreeg een dreun, en wat voor een! Piepend en krakend kwamen we tot stilstand. Vertier en luxe verdwenen als eerste. Alle vitale zaken draaiden door. Intrigerend om te zien hoe weinig vitale zaken er eigenlijk zijn. Voeding, water, een dak boven je hoofd, gezondheid.

Intussen zien we mooie nieuwe initiatieven opbloeien. Je vers gesneden patat direct bij de aardappelboer kopen is nu een favoriete uitje. Zelfs vitale zaken maken we leuk. We tuinieren ons een slag in de rondte. De behoefte om de natuur te herontdekken is ongekend.

Een virus laat zien hoe kwetsbaar we zijn. Voedsel wordt steeds verder van de steden geproduceerd. Beijing produceert 10% van haar voedsel in de directe omgeving. De rest – 90% dus – komt uit het verre achterland, via de havens of per vliegtuig. Met gesloten grenzen een levensgevaarlijke situatie.

De kwetsbaarheid van deze megasteden is kristalhelder. De documentaire van de Sustainable Urban Delta Foundation – onlangs gelanceerd – toont dat haarscherp aan. In deze docu vertelt Meiny Prins hoe de ‘green belts’ grote steden leefbaar houden. De kern van haar verhaal: ontwikkel de steden op de resources die het heeft om ze leefbaar te houden. Laat de logica regeren.

Leefbaarheid is een hot topic. De leefomstandigheden van de arbeidsmigranten liggen onder het vergrootglas. Dat wisten we al maar we vonden het eerder niet belangrijk genoeg. De schaal van de intensieve veehouderij in dichtbevolkte gebieden: is die nog langer houdbaar?

Issues voor luxe paarden, zullen ze in grote delen van de wereld denken. De bevolkingsmigratie van Zuid naar Noord door grote hongersnoden laat zich voorspellen. En dat terwijl de boeren hier inmiddels ook de regen uit de lucht proberen te dansen. Dijkbewakers de scheuren proberen te dichten. En grenswachters het virus buiten moeten houden. Hoe schijnbaar is deze veiligheid?

Politiek laveren we tussen nationale en Europese belangen. De wereldorde lijkt zich opnieuw te zetten. Grenzen dicht, op een kier of toch maar weer open. Wantrouwen in plaats van vertrouwen. Een neo-liberaal politiek systeem dat op feiten en cijfers koerst. Oké een vleugje drama d’r in om de populisten tevreden te houden.

En wij? We werken in remote teams. Waarom überhaupt nog reizen voor je werk? Kennis tanken op een digitaal symposium, de meest fantastische webinars vliegen je om de oren. Gewoon in je tuin te bekijken. Online activeren dan maar zolang offline offline is.

We zeilen op volle vaart in potdichte mist. Zo voelt het niet alleen, zo is ‘t. Waar naar toe? Prachtige paradijsjes, levensgevaarlijke ijsbergen, dorre woestijnen, groene valleien. Het kan allemaal. Ondernemers proberen met slim laveren hun bedrijven wendbaar én robuust te maken. Snel aanpassen, in de wind blijven en zorgen voor genoeg inhoud voor als het tegenzit.

In een tijd met zoveel onzekerheden en disrupties is het goed om toekomst scenario’s te ontwikkelen. Hoe klaar is het bedrijf voor een ongewisse toekomst? Zijn collega’s zich bewust van de kansen, mogelijkheden en alternatieven. Of houdt iedereen zich vast aan wat we hebben. Wat we kennen. Dat klinkt veilig maar in loslaten zit juist de verlossing.

Bij scenario denken combineer je een scherpe analytische blik met creatieve verbeeldingkracht. Wat zie je gebeuren? In de ketens, in consumentengedrag? Welke technologische ontwikkeling grijpt om zich heen? Welke politieke signalen vang je op? Wat zijn de grootste onzekerheden met een grootste impact op business? Op die onzekerheden ontwikkel je scenario’s. Toekomstverhalen die werkelijkheid kunnen worden. En hoe meer kennis je hebt van de onzekerheden, hoe flexibeler je bent in je verhaal. In de toekomst van jouw bedrijf.

Scenario denken dus als tool en inspiratie. Om in tijden van dichte mist zicht te houden.

Als conceptdenker waan ik me in een paradijs. Als directielid maak ik me klaar voor de storm. Altijd alert. Klaar om te wenden."

- Judith van Heck

Meer artikelen van Judith van Heck

Deel dit bericht

Meer blogs

Meld je aan voor onze I-mailing

In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.

  •  *
  •