Jumbo vanuit pole position naar de gele trui?

Maar ook tuning van de motor van de bestaande winkels is imposant met 7% groei. Dat is zo’n 2 procent punten meer dan de concurrentie (bron: IRI) die met Albert Heijn toch ook van Ferrari niveau is. Met een marktaandeel van 21,6% staan ze op de eerste startrij naar de toekomst, waar ze 5 jaar geleden met 14% nog op rij 2 stonden. In een tussensprintje wordt even Agrimarkt overgenomen, die misschien maar 0,2% van de markt vertegenwoordigt, maar daarmee wel een kleine 80 miljoen Euro op jaarbasis. Daarmee is dat kleine Agrimarkt bijna half zo groot als de renner die ze eerder aan de ploeg toevoegden: La Place. Ook die is nu gewend aan het ploegensysteem en begint sterker te presteren. Autonome omzetgroei, spin-off naar de supermarkten en voorzichtig koersen rijden in het buitenland (opening vestiging op vliegveld Barcelona, plannen voor Madrid).
Als klap op de gele vuurpijl presteren de gesponsorde sportploegen in de Formule 1 en het wielrennen natuurlijk fantastisch. Leidt dat tot meer omzet? Ja, blijkt uit cijfermatige analyse, maar zeker zo interessant voor Jumbo is het effect op de top of mind merkbekendheid in België, waar het concern dit najaar zijn eerste 3 vestigingen in Vlaanderen gaat openen. Reken maar dat Wout van Aart en Max Verstappen een rol gaan spelen bij de opening van die winkels.
Klaar voor de toekomst
Maar in de sport leer je dat je vandaag je succes van morgen moet voorbereiden. Voorbeelden? In de snelle autosport wordt de elektrische klasse de toekomst. En in het wielrennen is de uitdaging; hoe een jongere doelgroep gaan boeien? Zo is mijns inziens de uitdaging voor Jumbo om de slag naar digitaal en kant & klaar food solutions te gaan maken. Daar heb ik veel vertrouwen in, kijkend naar hun succesfactoren:
- Familie onderneming: ze hoeven niet ieder kwartaal te pieken, maar kunnen toewerken naar de juiste topprestatie op langere termijn en zijn kapitaalkrachtig.
- Challenger mentaliteit: Frits van Eerd is de Tom Dumoulin van supermarktland. Hij wil bewijzen de beste te kunnen zijn en snapt dat je daarvoor perfectie tot in detail moet nastreven.
- Sterke formule: Ze hebben de juiste afstelling van de motor gevonden om links AH en rechts de hard discounters te passeren.
-
Focus: Iedere topsporter herkent het, op een zeker moment ben je in een “zone” waarin je alleen met die ene prestatie bezig bent. Dat is bij Jumbo aanwezig door stabiel management, oog voor innovatie, eenduidig doel en duidelijke teamrollen.
Waar ik naar uitkijk? De signalen waarmee ze blijk geven de urgentie van online & food solutions te zien. Dat is de nieuwe sportdiscipline die ze zich eigen moeten maken, waarin “La Place van Jumbo” als merk ze een kick-start kan geven richting “keuken vervangend” en “makkelijk in huis te halen”. We gaan het zien en zo niet, dan genieten we in ieder geval van hun sportprestaties, hup Dylan & Max!
Door Paul Houtepen, Food Strateeg bij Imagro
Ook geschreven door Paul Houtepen:
> Blijf weten-schap en winkel-schap scheiden> Food for Thought tijdens het kerstdiner
> Heeft Albert Heijn gastvrijheid nog onvoldoende in de vingers?
> Voor welk type eter ontwikkel jij?
> Korte keten-ondernemer: breid je verdienmodel uit met EGO en EMO!
> Waar blijven de winnende vers-webshops?
Meld je aan voor onze I-mailing
In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.