Klein is het nieuwe groot

13 september 2013

Afgelopen donderdag 12 september vond in het pittoreske Ottersum het 1e Nationale DorpsMarketingCongres plaats in de kerk van parochie H. Johannes de Doper. 170 bestuurders, beleidsmakers en dorpsraadsleden bevolkten deze congreszaal-voor-één-dag. Noël Lebens, Gedeputeerde Leefbaarheid van de provincie Limburg trapte de dag af en vatte deze samen. In zijn ogen staat Ottersum symbool voor zelfsturing, burgerkracht, samenredzaamheid en nieuwe sociale cohesie. Hij wil dat het gedachtengoed achter Dorpsmarketing zich als een olievlek verspreidt over de provincie Limburg. Komend jaar wordt dat door de provincie naar een nieuwe fase gebracht.  “Er is vandaag een beweging in gang gezet, die we groter gaan maken met een kwartiermaker. We gaan naar een nieuwe fase.  Als je hier niet geweest bent heb je wat gemist. Deze beweging is niet meer te stoppen. De Limburgse Leefbaarheidstrein staat op de rails,’’ aldus Lebens. Niet de focus op de hindermacht maar op de burgerkracht. 

Limburg heeft hier als voorbeeldprovincie beste papieren. Dorpsmarketing wordt de komende jaren in deze provincie een doorslaand succes. Limburg heeft vergeleken met alle andere provincies de meeste dorpen. Dat samen vormt al een Europese Culturele Hoofdstad!  Maar ik wed ook dat Limburg het wint van andere provincies als je benchmarkt op het hechte verenigingsleven, de meeste schutterijen,  harmonieën en fanfares. Daarnaast heeft Limburg de meeste (Rijks)monumenten als we kijken naar kastelen, kerken en boerderijen, en ja… die liggen meestal in een dorp. Bovendien heeft Limburg als langste provincie van Nederland de meeste Europese grens. En laat nu net daar de enige financiële kans liggen vanuit Brussel. Ontgrenzen is het credo. Moderne nomaden en de creatieve klasse zoeken het in de natuur. Onze nieuwe natuur als inspiratiebron voor duurzaamheid en design.

Wij geloven er in dat gezien het aantal dorpen Limburg de krimp als kans ziet. En creativiteit als nieuwe steenkool. Uitgerekend deze week werd bekend dat alle Nederlandse  gemeenten 6,1 miljard moeten bezuinigen in dorpen en in steden. Duizelingwekkende cijfers. Omgerekend 400 euro per Nederlander. De schatkist is uitgebodemd en dat geeft een nieuwe realiteit. Einde aan regel op regel stapelen, einde aan de betutteling. En dat is maar goed ook. Want van betutteling worden mensen lui.  

Ottersum is als dorp een levend lab voor leefbaarheid en dorpsmarketing. Hier heeft een DorpsAmbitieGroep Ottersum in 4 WERKgroepen (Leuk Lekker Levendig en Leefbaar) 200 initiatieven opgehaald van burgers en verzameld in het Boek Resultaat. Ottersum ook met het lekkerste ijs van Nederland en het eerste winkeltje van Jan Linders, postuum uitgeroepen door het L1-publiek als Grootste Limburger van de vorige eeuw.  In dit dorp in de kop van Noord Limburg organiseerde burgerinitiatief Sport en Speelstraat De Brink - afgelopen zondag - de Niersdal SurvivalRun, met 500 deelnemers een blijvertje. 

Dorpsmarketeers  brengen organisaties, initiatieven en mensen samen en helpt ze bij het (door)ontwikkelen van hun ideeën.  Geen citybranding waarin topdown, op een  Angelsaksische wijze met command en control het onderscheid van de stad gepromoot wordt om bezoekers te verleiden.  Nee, dorpsmarketing heeft een andere, Rijnlandse aanpak:  uitgaan van vakmanschap, verbinden en vertrouwen. Dorpsmarketing heeft geen financiële of sociale drijfveer. Het wil niet meer mensen naar het dorp lokken, maar het beste in burgerschap en gemeenschap naar boven  halen. Versterken van de dorpscultuur. Samenhang, samenbrengen en samen aan de slag.  In Ottersum bedachten de dorpsmarketeers Eric Lamers en Erik Jansen het concept Dorpsmarketing; het slim verbinden van mensen, ideeën en mogelijkheden. Het leidt tot initiatieven die tot doel hebben het aantrekkelijke van dorpen te behouden dan wel te versterken.

Als je de kracht van mensen mobiliseert ontstaat er een niet te stoppen beweging. Het beste recept voor geslaagde dorpsmarketing is lef, lol en liefde, dan hebben we het samen…… voor elkaar. Laat nu net veel Limburgse dorpen veel veerkracht en burgerkracht hebben. Deze cultuur-historische goudader ‘op het dorp, ik weet nog hoe het was’ slaan we nu aan. Daarmee komen er bijna als vanzelf nieuwe concepten als een Dorpsrekening en Dorpsfunding: het spaarsysteem uit de kroeg 2.0:   1 euro per inwoner per maand = 12  euro per jaar = al gauw 25.000,- euro per jaar voor een dorp met 2.500 inwoners. In Limburg is klein het nieuwe groot.

Wij geloven er in dat Limburg die tegenbeweging laat zien. Wereldwijd migreren miljoenen mensen naar de stad. In steden kennen buren elkaar amper, vormt het mobieltje de communicatie. In een dorp kennen de mensen elkaar, hebben ze wat voor elkaar over, kunnen mensen delen. Een tegenbeweging dus, en een dorpse inbreiding van economie. Welk mensenbedrijf wil nog op een derderangs bedrijventerrein zitten? Limburg kan de proeftuin worden van lokaal denken en lokale economie. Maar dan moeten er wel een heilig geloof ontstaan van Het Kan Wel.

Roger Engelberts

Ondernemer, Imagro en Koos & Co’s, de enige creatieve broedplaats in de groene ruimte

Deel dit bericht