9 februari 2021

Korte keten-ondernemer: breid je verdienmodel uit met EGO en EMO!

De meeste primaire ondernemers zitten in de commodity trap, met hun focus op operational excellence en kostprijsverlaging. Ze denken in spanten in plaats van klanten, en zijn daardoor inwisselbaar. Maar COVID-19 biedt een uitweg. Want dankzij de pandemie is lokaal geproduceerd voedsel populairder dan ooit. Ons advies: maak gebruik van deze tijdgeest door te focussen op EMO en EGO!

In een korte keten heeft de boer meer regie op afzet en op prijs. We vinden korte ketens overal, ieder met z’n eigen couleur locale. In de Elzas, Bretagne, Beieren en Parma. Een patchworkdeken aan lokale verdienmodellen. Van al deze voorbeelden kunnen we nog veel leren.

Nummer 1

Voor een succesvolle keten is een f.o.c.u.s (for our customers & us) nodig op de aankoopmotieven van consumenten. En wat blijkt uit onderzoek? EMO en EGO gaan voor ECO I en ECO II! Que? We leggen het uit. Alle duurzaamheidsverlangens en margediscussies in de keten ten spijt, staan bij consumenten gezond, gemak en genieten nog steeds strak op nummer 1. Stuk voor stuk EMOtionele motieven die het eigen EGO dienen, op afstand gevolgd door motieven als ECO I (economie/prijs) en ECO II (ecologie/duurzaamheid). 

Toverwoorden

In de marketing van korte ketens is nog een wereld te winnen in de vorm van aandacht voor die emotionele en egoïstische motieven! Het zijn de belangrijkste knoppen waar je als korte keten-productent aan kunt draaien. Bij EGO en EMO zijn de toverwoorden verleiden, ontzorgen, verwennen. Consumenten moeten er happy van worden!

 

Start met verleiden

Boeren zijn echter vooral bezig met ECO I (operational excellence en kostprijs) en ECO II aspecten (foodmiles, true price, carbon footprint etc). Maar de consument win je dus pas als alle EGO-aspecten voor hem of haar optimaal zijn ingevuld. Daarom ons advies: start nu met het verleiden en aantrekkelijk maken, door je verdienmodel uit te breiden naar EGO en EMO. Want ECO I en ECO II zijn niet meer dan uitgangspunten. 

Surf mee

En surf daarna mee op de economische impuls en ecologische golf van de overheid. Want zij sturen op minder foodmiles en buitenland, true price en de drie belangrijkste thema’s van vandaag: gezondheid, biodiversiteit en leefklimaat. Use it or lose it. Via subsidie naar klandizie. 

Snelheid

Dus… van aanbod naar vraag. Behoeften creëren dus. We moeten wel snelheid maken, want de toekomst heeft haast en concurrenten zitten niet stil. Grote spelers geven al gas. Rondom Amsterdam is bijvoorbeeld afgelopen half jaar een regionaal voedselsysteem gebouwd van wereldklasse. Drie provincies (Flevoland, Noord- Holland en Utrecht), Makro, Foodhub en 250 boeren hebben zich verbonden, empowered door COVID-19 en #SupportyourLocals.

Hip

En door COVID-19 verandert er nog meer:

  • Het aanbod wordt professioneler en gemakkelijker digitaal gepresenteerd
  • Was het vóór COVID-19 de oudere, senior doelgroep die kocht bij de boer, nu is het de jongere consument. Jonge tweeverdieners werken samen thuis en vinden ‘t hip om bij de boer te kopen. Van ‘Verzilver de Vergrijzing’ naar ‘Vergroen de Vergroening’.
  • De korte keten is meer en meer herkenbaar in de stad
  • Regionale samenwerkingsplatforms bieden veel kansen: “Alleen ga je sneller, samen kom je verder”

Taskforce 

De ambitie van de Taskforce Korte Keten is om binnen tien jaar 25% van de totale voeding via de korte keten te laten groeien. Door je ambitie te tonen ben je al halfweg. De korte keten kan snel groter worden als lokale producenten een samenwerkingsnetwerk opzetten met stakeholders - lees logistieke partners - aangespoord door de overheid. 

Chain of trust

Laatste punt. Als je aan de voorkant investeert in regionale digitale bestelplatforms en aan de achterkant de zaak goed regelt qua distributie, e-commerce, data, financieringstool en eventueel  blockchain, dan zijn  er regionaal veel kansen. Dat noemen we de Chain of Trust: de kracht van de korte keten waar sentimenten het winnen van argumenten. Ik koop omdat ik jou ken of jou iets gun. En ik blijf dat doen omdat jouw product en service gemakkelijk, lekker en gezond zijn. Betrokkenheid van de consument bij de boer zoals het ooit bedoeld was. Commitment is niet voor niets een Brabants woord. Kom Mit Mens. 

  • Harry van Delft, voormalig lector AgroFood Marketing aan de HAS Hogeschool 
  • Roger Engelberts, oprichter Imagro BV en voormalig lector Co-Creatief Ondernemerschap aan de HAS Hogeschool
  • Paul Houtepen, senior adviseur bij Imagro BV en actief in de korte keten

Deel dit bericht

Meld je aan voor onze I-mailing

In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.

  •  *
  •