Laat zien wat je waard bent!

5 juni 2019

Marèl Scheenloop - Wat zie jij voor je als je denkt aan Tirol? Let me guess... spierwitte bergtoppen, rood wit geruite tafelkleedjes, grote pullen bier, romantische dorpjes, lederhosen, en zo verder. Grote kans dat de meerderheid van de mensen om je heen hetzelfde ziet.    

De identiteit van een gebied (h)erkennen, weten wat je waard bent, en dát krachtig kunnen overbrengen aan jou doelgroep(en). Niet alleen laten zien wie je vandaag bent, maar ook richting geven aan wie je morgen wilt zijn. Dat is de kunst van goede gebiedsbranding. ‘Kies om gekozen te worden!’ zeggen we bij Imagro dan vaker. Dat geeft sturing aan de ontwikkeling van het gebied én helpt bij het realiseren van je gebiedsvisie. Het helpt je ook bij het segmenteren van je doelgroepen. Wie wil je interesseren om in jouw gebied te komen wonen, werken en recreëren? Maar nog belangrijker: wat heb je jouw doelgroep te bieden?  

Dat klinkt allemaal vrij logisch toch? Maar houd er rekening mee dat gebiedsbranding valt of staat met draagvlak van interne stakeholders. Het activeren van de interne trots van o.a. inwoners en ondernemers is daarbij key! Dat zijn jouw ambassadeurs om je gebied op de kaart te zetten... zonder draagvlak ben je nergens. Wil je betrokken mensen, betrek ze dan! Ontwikkel je gebiedsbranding bottom-up! Gebouwd op verbinding, vertrouwen en vakmanschap.

Mijn persoonlijke favoriet buiten onze landgrenzen is de nationale branding van Estland, Estonia, just estonishing’. Die drie letters (est) zijn hét signatuurelement binnen het branding concept. Bijzonder genoeg bedacht door Managing Director van Eindhoven365, Peter Kentie. Een hybride huisstijl, gekoppeld aan letterlijk álles wat het land te bieden heeft.

Maar... met alleen een krachtig logo en slogan kom je er niet. Herkenbaarheid is hierin het code woord. Je moet het kunnen zien, voelen, proeven, het totaalplaatje moet kloppen. Behoefte, belofte & ‘most important’ bewijs!

  • Ken je doelgroep, door en door!
  • Ken je onderscheidend vermogen t.o.v. je concurrenten
  • Betrek de juiste mensen, doe het samen, bottom-up.
  • Activeer de urgentie om naar je gebied te komen.
  • Focus! Je kunt niet alles zijn en iedereen bereiken.
  • Creëer een eenduidige en aantrekkelijke beeldtaal.
  • Maak het persoonlijk.
  • Maak het zichtbaar op alle relevante plekken.

Het belangrijkste is om het geloof van je doelgroepen niet te verliezen. Blijf dicht bij jezelf, blijf eerlijk!

Neem vrijblijvend contact met me op als je zelf ook aan de slag wilt met gebiedsbranding. 

Pssst. Bij Imagro werken we ook aan gebiedsbranding. Recent nog:
> Made in Meierijstad
> PUUUR Midden-Delfland
> Waar ben je - Maasduinen

Deel dit bericht