Landbouw heeft nog weinig met sociale media

30 november 2010

Ongeveer 10% van de akkerbouwers en veehouders zegt actief te zijn met Social Media. Hyves en facebook zijn daarbij het meest populair, gevolgd door Youtube en LinkedIn. Dat blijkt uit een verkennend onderzoek van Prosu Databased Marketing. Koos in’t Hout van KWOOT communicatie & nieuwe media vindt dat deze cijfers passen bij de sector.

Bij de opkomst van internet zagen we ook dat de agrarische sector de kat uit de boom keek. Nu zit 98 procent van alle ondernemers wekelijks op internet en kunnen we 60 tot 70 procent van de doelgroep als heavy users aanmerken.’’ Bij Social Media verwacht hij eenzelfde beeld. ,,Naar schatting 75 procent van alle internetgebruikers in Nederland is actief op twitter, hyves, LinekdIn of facebook.

In de Verenigde Staten gebruiken bedrijven Social Media al om de werkzaamheden van de boeren te volgen. Ze weten daardoor heel snel wanneer de oogst op gang komt. Maar ook over ziektedruk in gewassen. ,,Sommige boeren hebben al meer dan 10.000 volgers op twitter. Zonder waardevolle informatie zou het nooit zover zijn gekomen.’’

Deel dit bericht