Maak geen content als je de doelgroep niet kent

29 december 2016

Vroeger, nog niet zo heel lang geleden, waren het vooral producten en diensten die in communicatieboodschappen overheersten. Nu staan relevantie en toegevoegde waarde voor de doelgroep centraal (hopelijk herkent u dit). Gelukkig. En: eindelijk. ‘Wij’ is ‘u’ geworden. Wij hoeven niet te bepalen wat voor u belangrijk is. Niet-relevante informatie filtert u er zelf gewoon uit. Zo werkt dat tegenwoordig.

BULLSHIT RADAR
U en wij zijn te lang blootgesteld aan commerciële bullshit en hebben daar, helemaal niet zo gek, een natuurlijk afweermechanisme tegen ontwikkeld. Noem het een bullshit radar. Als contentmaker moet je ervoor zorgen dat je onder die radar werkt. Val je publiek niet lastig met boodschappen die alleen maar over jezelf gaan. Dat is misschien wel een van de grootste uitdagingen voor bedrijven die aan content marketing doen. Mensen praten namelijk in de omgang met elkaar graag en veel over zichzelf. “Hoe was je vakantie?”. “Leuk, we zijn een weekje in Frankrijk geweest.” En vervolgens geeft persoon 1 een (te) uitgebreid reisverslag van zijn vijf weken durende trektocht door Midden-Amerika. 

KEN JE DOELGROEP
Dat brengt ons vanzelf bij de vraag: welke content moet je dan wel aanbieden? Het antwoord daarop weet je als je de doelgroep kent. Niet een beetje maar heel erg goed. Grondig. En dat is precies de kern van dit verhaal. Imagro weet wat er speelt in de agri & food sector en wat er leeft in het buitengebied. Omdat wij zelf onze doelgroep zijn. We weten tegen wie we praten en welke verwachtingen zij hebben. We weten hoe we ze moeten prikkelen met informatieve en inspirerende content. Natuurlijk is dat ook een kwestie van ervaring. We zijn immers geen groentje als het over agri, food en buitengebied gaat. Maar voor een groot deel is het ook een kwestie van uitproberen, experimenteren en blijven leren.

RELEVANTIE
Voor steeds meer van onze klanten maken wij hoogkwalitatieve, waardevolle en deelbare content. Content die past bij hun doelgroep, aangeboden op het juiste kanaal en met de juiste tone of voice. Wat die online kanalen betreft: de keuze daarin wordt steeds uitgebreider. Zeker als je je op jongeren richt, moet je de spelregels kennen van nieuwe platforms (Snapchat) en nieuwe functionaliteiten binnen bestaande platforms (Instagram Stories). Eén geluk: u hoeft dat niet allemaal zelf te weten. Onze contentmakers en online specialisten volgen de ontwikkelingen op de voet. En maken van de nieuwste mogelijkheden gebruik als u en uw doelgroep daar echt iets aan hebben.  

Meer weten over Content Creatie?
Vraag het Marc Janssen
 

Deel dit bericht