Marktonderzoek wordt opgeschud door sociale media

25 november 2010

Sociale media hebben het doorgaans rustige veld van markton-
derzoek opgeschud. John Kearon, directeur bij Brainjuicers, heeft dankzij sociale media geen fiducie meer in de aloude focusgroep. Hij meent dat focusgroepen overbevist zijn en alleen maar voorspelbare antwoorden opleveren.

Inmiddels zijn er diverse tools ontwikkeld waarmee marktonderzoek via sociale media uitgevoerd kan worden, zoals BuzzMetrics van Nielsen waarmee gesprekken, tweets, blogs en recensies worden geanalyseerd. Het is voor grote bedrijven met een sterk merk zoals Heineken, Coca-Cola en KLM van groot belang om te weten hoe online over hen wordt gesproken. Tevens kan de opdrachtgever zich mengen in de online dialogen. Onderzoek naar sociale media kan blootleggen wie de superpromotors van een merk zijn. Deze kunnen vervolgens worden gemobiliseerd.

Het marktonderzoeksbureau Synovate richt zich onder meer op text-mining, tijdreeksanalyses en de effecten van buzzmarketing. Renée van der Plas, research manager qualitative bij Synovate Nederland, grijpt sociale media graag aan om te luisteren naar consumenten. Hij bestrijdt het beeld dat consumenten op internet verleid worden om te liegen.

Deel dit bericht