Online status update

15 mei 2014

Online is inmiddels overal. Waar we een aantal jaar geleden nog mail op een vaste pc, laptop of mobiel bekeken, gebeurt dit nu ook op je tablet, televisie of game console. Merken als Microsoft, Google en Apple maar ook Samsung zijn druk bezig om de gebruiker te laten bepalen op welk apparaat zij de informatie willen lezen. Denk bijvoorbeeld aan Google Glass, smartwatches of integratie in de auto. Deze gedachte is de afgelopen jaren ook al sterk ingezet met content. In plaats van alleen op je website informatie te delen, maken we deze informatie ook beschikbaar voor andere kanalen. Sociale Media is het meest bekende kanaal.

Verbinden, versterken en delen

Naast een website  bezit uw bedrijf of organisatie hoogstwaarschijnlijk ook een of meerdere sociale media kanalen, een online nieuwsbrief en mogelijk een intranet of klantlogin. Het is van belang deze verschillende kanalen aan elkaar te koppelen, zodat ze elkaar versterken.

Een voorbeeld: communiceert u een actie via alle kanalen? U bereikt de meeste bezoekers maar wat belangrijker is u bereikt bezoekers die verschillende media gebruiken. Bovendien ziet een multigebruiker de boodschap op diverse media voorbij komen. Zorg dus voor eenduidigheid van uw boodschap. Het is hierbij belangrijk om de bezoeker voldoende te verleiden, zodat er bijvoorbeeld doorgeklikt wordt.
 

Sociale Media - Twitter, Facebook, Pinterest, Google+ of…

De sociale media zijn afgelopen jaren in ons dagelijks leven geworteld. Waar het begin jaren 2000 nog het Nederlandse Hyves was, zijn we vanaf 2008 ook grote Amerikaanse kanalen gaan gebruiken. Wie heeft er nu geen Facebook, Twitter of LinkedIn?

Opvallend bij sociale media is dat een gebruiker niet met het kanaal "trouwt". Op het moment dat zijn vrienden een ander kanaal gaan gebruiken, ga je keurig mee. Dit zorgt dat er veel verschuiving plaatsvindt en kanalen die zich specifiek op een toepassing/doelgroep richten zeer populair worden. Denk hierbij maar eens aan Instagram of Pinterest. Bij bedrijven gaat dit helaas vaak niet zo snel, maar waarom niet? Dit lichten Lonneke toe in het artikel ‘Hoezo, is onze hyves-pagina er niet meer..?’ Ook op die kanalen zijn mogelijkheden zolang je content maar sexy is.

Om te komen tot een slimme sociale media strategie is het goed om na te gaan waar je doelgroep zit en welke sexy content je kunt bieden. Reserveer tijd om hiermee regelmatig bezig te zijn, maar voorkom spamgedrag.
 

De ontwikkeling van contentmarketing

Contentmarketing is de ‘nieuwe marketing’. Voor B2C en B2B. Roepen dat je de beste bent in je branche helpt niet (meer); je laat het zien door je expertise en opinie te delen met je publiek.

Contentmarketing is het creëren of publiceren van content met als doel een relatie aan te gaan en/of te onderhouden met bestaande en/of potentiële klanten. Contentmarketing is geen middel om je eigen producten of diensten te pushen, maar een manier om als organisatie of merk herkend te worden als deskundige op een bepaald gebied. Dit doe je door (potentiële) klanten te voorzien van de inspiratie en kennis die zij nodig hebben om tot een goede keuze te komen.

Content is ook ‘fun’. Met wedstrijden, games en apps kun je je doelgroep verleiden met je merk ‘bezig te zijn’ en erover te praten. Het is tenslotte beter dat iemand anders jouw merk of organisatie heel goed vindt en het doorvertelt, dan dat je dat zelf doet. 

Het delen van relevante en waardevolle informatie zet prospects en klanten aan tot actie. Natuurlijk denk je van te voren na over de gewenste actie bij de ontvangers en pas je de contentmarketingstrategie daarop aan.
 

Webdesign: responsive

Een responsive webdesign houdt in dat online content zich aanpast aan het scherm van de bezoeker. Onderstaand een praktisch voorbeeld van drie verschillende schermen en het aangepaste gedrag. Vanaf eind vorig jaar is deze methodiek bijna een standaard geworden voor nieuwe websites. Wil je controleren of jouw site al geoptimaliseerd is met een responsive gedrag? Controleer het via deze tool.

Deel dit bericht