Online sustainability: 5 tips voor een duurzame website

7 augustus 2018

Een goede website is een flinke investering. En héb je eenmaal een goede site, dan wil je die natuurlijk wél behouden. Door te werken met een online life cycle blijf je altijd aansluiten bij de behoefte van je bezoekers. Rocket science? Welnee! Online strateeg Jeroen Caspers legt uit en geeft tips.

Wil je je website steeds opnieuw laten aansluiten bij de behoefte van je doelgroep? Onthoud dan de volgende drie woorden: online life cycle. Klinkt moeilijk, maar dat is het niet. Je kunt een website zien als een wiel dat blijft draaien als je aandacht besteedt aan vier opeenvolgende fasen in een cyclisch proces: livegang, data verzamelen, gedrag analyseren, optimaliseren, and so on…

Zo werkt de online life cycle
Is je website (of ander communicatiemiddel) live? Dan start je direct met het verzamelen van data. Met verschillende tools houd je bij wat bezoekers doen. Waarop klikken je bezoekers? Wat is het muisgedrag? Welke content delen/liken ze? Heb je de data verzameld? Mooi! Dan start je met het analyseren van die gegevens. Hoe reageren de bezoekers en waarom? Na de analyse pas je je website weer aan op de online behoefte. Zo voorkom je dat je website veroudert. That’s it.

5 tips van Jeroen voor online sustainability   

  1. Betrek zo snel mogelijk een expert

Overweegt je organisatie een nieuwe website? Betrek dan zo snel mogelijk een online expert voordat je in interne discussies belandt. Met de expertise van de specialist kun je samen makkelijker keuzes maken en het interne proces versoepelen.

  1. Plan je content

Gebruik een contentkalender en planningstools om vooruit te werken. Zo heb je tijdig belangrijke informatie klaarstaan. Bedenk hierbij ook het doel van de content en zorg ervoor dat je de tools hebt om dit te bereiken.

  1. Vraag om een frisse blik

Houd twee keer per jaar een expert review voor een frisse blik. Met tips van de online expert kun je snel bijsturen. Zo wordt je online communicatie nóg beter.

  1. Check je doelgroepen

Check of je doelgroepen nog aanwezig zijn op de social media-kanalen waar je naar verwijst. Platforms verdwijnen, doelgroepen zijn in beweging.

  1. Combineer systemen

Kies je een nieuw CMS? Staar je niet blind op systemen die ‘alles kunnen’.. Omdat systemen steeds beter met elkaar communiceren, kan een basisprogramma met specialistische tools voor bijvoorbeeld Marketing Automation ook interessant zijn.


Toe aan een snelle check van je website?
Jeroen geeft je graag een paar vrijblijvende adviezen.

Deel dit bericht