Ons landschap als tool

24 oktober 2016

Waarom ga je als landschapsarchitect bij een creatie- en strategiebureau werken? Na drie weken kan ik zeggen dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Daar heb ik goede redenen voor. Drie stuks.

In de eerste plaats kunnen we veel meer gebruik maken van het landschap als marketing. Niet voor niets komen miljoenen bezoekers de bollenvelden bekijken, gaan we fietsen in de Betuwe tijdens de bloesemtijd en hebben de Chinese rijstsawa’s een enorme aantrekkingskracht. Het landschap met zijn rivieren, bossen, landbouw, bebouwing, heuvels en dalen dicteert een regio.

Een voorbeeld: voor een nieuw project zoeken we de relatie tussen vijf grensgemeentes in Duitsland en Nederland en werken we aan de verbetering van het agrotoerisme. Door het landschap te analyseren zien we dat een beekdal met landbouw op zijn oevers en omgrensd met bossen een prachtige landschappelijke setting vormt voor de branding van deze regio. Dit laten we leidend zijn in de ontwikkeling van nieuwe producten, arrangementen en diensten voor dit gebied.

Daarnaast werkt Imagro aan projecten op het vlak van food, agri en buitengebied. Deze drie sectoren spelen zich allen buiten af, daar waar het landschap zich bevindt. Ons landschap is het resultaat van wat we eten, van food en agri. Als wij goedkope melk willen drinken, staat het buiten vol met maïs. Wanneer we veel tomaten, paprika’s of komkommers eten, komen er meer kassen en het aantal grote stallen hebben we zelf in de hand door meer of minder vlees en zuivel te eten. Iedereen in Nederland kan zijn omgeving veranderen en dat doe je drie keer per dag, met je vork. Bij Imagro werken we elke dag aan een veranderend landschap, samen met de grootste agri-spelers van Nederland: reden nummer twee.

Als laatste word ik erg blij van de enorme drive en creatie die Imagro rijk is. Creativiteit zit voor mij in de enorme smeltkroes van allerlei werkwijzen en thema’s. Een aantal onderwerpen dat in de afgelopen week voorbij is gekomen: websitecodering, kippenstallen, hondenvoer, Facebook, zeldzame koeienrassen, luxe villa’s en grutto’s. In eerste instantie een rijtje met weinig samenhang. Door deze thema’s te mixen ontstaan nieuwe inzichten, ideeën en concepten. De aanpak en werkwijze is telkens anders. Daarbij is het landschap om ons heen geen doel op zich. Wel is het een resultaat van ons handelen en moeten we het als onderlegger voor ons toekomstig werk gebruiken. Op die manier wordt elk project uniek. Dat is waar ik mijn energie voor wil inzetten. Samen voor een beter buiten.

Inge Vleemingh

Deel dit bericht