Oproep aan voedingsbedrijven: zoek de aansluiting met de consument!

Consumenten richten hun aandacht op eenvoudige maar voedzame producten die betaalbaar zijn. Consumenten zijn zich heel bewust van de huidige prijsstijgingen op voedingsproducten. Jaar na jaar zien we groei van producten/merken met budgetclaims op de verpakking.
Jongere consumenten, opgegroeid in een interactieve digitale wereld, creëren trends en bepalen wat markten moeten bieden. Voor Generatie Z en Millennials zijn voedingsmiddelen en merkkeuzes belangrijke indicatoren van levensstijl, overtuigingen en waarden. Terwijl gezondheid een steeds belangrijkere drijfveer is voor aankopen, veroveren nieuwe en internationale smaken de harten van een jong en experimenteel publiek.
De snelle opkomst van de plantaardige sector heeft, bijna onvermijdelijk, een aantal hindernissen genomen, waardoor de vraag van de consument naar smaakvolle producten van hoge kwaliteit opnieuw centraal moet komen te staan. Markt voor op zichzelf staande plantaardige producten groeit, markt voor vlees/vis vervangers daalt. De toekomst voor plantbased is bright.
Nieuwe innovatieve landbouwsystemen verbeteren de kwaliteit en duurzaamheid, wat leidt tot een hernieuwde belangstelling van de consument voor voedselbronnen. 69% van de consumenten wereldwijd zegt dat ze de voorkeur geven aan producten die de voordelen van hun inkoop/landbouwmethode op de verpakking vermelden.
Culinaire creativiteit bloeide op tijdens de pandemie en moet nu gepaard gaan met extra gemak om aan drukkere routines te voldoen. Maar, consumenten zoeken meer dan alleen gemak. Prijs, versheid en gezondheidsaspecten worden steeds belangrijker. Ook low-carb, vegan en vega zijn nog verder in opkomst.
Merken beginnen het volledige potentieel van consumentenverbindingen te omarmen door het echte leven te verbeteren met digitale ervaringen. Het samenvoegen van voedsel met digitale ervaringen is de sleutel tot het bereiken van jongeren.
Kleine uitspattingen hebben een groter effect als luxe-uitgaven onder druk komen te staan: kansen om de merkperceptie te verbeteren. 3 op de 5 consumenten zeggen dat ze waarschijnlijk een eenmalige impulsaankoop zullen doen wanneer het eten of drinken innovatief is. Afgelopen jaren zagen we al een opkomst van limited editions van gevestigde merken, dit zal verder toenemen in 2023.
Berichtgeving op de verpakking is dé bron voor consumenten die graag meer willen weten over de gezondheid en voedingswaarde van een product. Blijvende groei aan gezondheidsclaims op verpakkingen.
Transparantie over complexiteit van verduurzaming wordt gewaardeerd door consumenten. 62% van de consumenten voelt zich meer betrokken bij een merk wanneer die openlijk communiceert over de af te leggen weg naar het verbeteren van duurzaamheidsaspecten.
Bron: Innova Market Insights
Ook geschreven door Marèl Vermeer-Scheenloop:
> Vijf megatrends wachten op verzilvering> Laat zien wat je waard bent!
> Het foodlandschap op zijn kop
Meld je aan voor onze I-mailing
In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.