Paskeuzes en paskamers voor de korte keten – deel 1

14 februari 2017

Dit jaar organiseerden we in opdracht van de Provincie Limburg en de TuinBouw Businessclub Greenport Venlo twee sessies over de Kracht van de Korte Keten. Doelgroep; primaire ondernemers, boeren en tuinders die hun nek uit willen steken en dus reikhalzend uitkijken naar Kansen in de Korte keten.

’s Middags. 14 Limburgse boeren op het bedrijf van Giel Hermans in Kessel. Gedreven ondernemers,  geïnteresseerd in de eigen kansen van korte ketens, deelden ervaringen en verdiepten zich op het gebied van logistiek, marketing en ondernemerschap.

Peter Ter Smidt van Vers 24/7 (van Deli XL) liet ondernemers zien hoe het ‘gedoe’ van logistiek en facturatie naar de horeca is weg te nemen. “Vers 24/7 is een platform waar klanten rechtstreeks bestellen bij telers van bijzondere regioproducten. Wij verzorgen transport en facturatie en de producent betaalt ons hiervoor een percentage van de bestelling. Producenten bepalen zelf hun prijs en verhaal op ons platform. Elke regio zijn eigen aanbod. Voor regio Limburg zien we dat de vraagkant ook moet worden aangejaagd en dan liggen er zeker kansen voor Limburgse ondernemers.”

Varkenshouder Maarten Rooijakkers, Heihoef: “Cruciaal is dat je partners vindt die een ambitie delen en je businessmodel omarmen. Samenwerken is de sleutel. Kennis delen is zeker van belang. Niet op het gebied van het product, maar je ontwikkeling van partners en netwerk is niet te kopiëren; het netwerk is uniek. Tips: zoek naar onderscheidende waarde, deel waarden met je partners, kies welke rol je wilt spelen: wil ik de regie over alles of ga ik onderdelen aan anderen geven? Je moet je onderscheiden in de markt met een eigen label. Een merk helpt je kiezen, is een communicatiemiddel. Concept is de manier van ontwikkelen. Met een merk kun je dichtbij de consument komen.”

In de avond was het de beurt aan de TuinBouwBusinessclub Greenport Venlo. Een netwerkdiner. Zes gangen rondom dinerspeeches over Korte Ketens. Frans de Rond (Livar), Guido Eijgelshoven (topleverancier aan tophoreca via Lebouille) en Giel Hermans (Mielies suikermaïs en Herefords van Natuurbeheer Limburg). Veel ondernemers zoeken een bypass uit de voedseltrechter. Voedseltrechter? Ja een open trechter waarbij u door een gaatje moet: 60.000 boeren en tuinders -> 6500 fabrikanten -> 1500 toeleveranciers -> 5 INKOOPORGANISATIES -> 25 retailers -> 4400 supermarkten -> 7 miljoen huishoudens -> 17 miljoen consumenten.

De belangrijkste redenen om te zoeken naar een bypass, is dat zij op zoek zijn naar meer:

·         waarde(n) en
·         klantenbinding, klantloyaliteit
·         consumentenvoorkeuren, real time marktonderzoek

Kiezen is Verliezen is de gedachte van veel traditionele agrarische ondernemers. Dat terwijl er geen plaats meer is voor grijze middelmaat. Immers, het middenstuk verdwijnt. Kijk naar het vertrek van grote winkelketens als Edah, SuperDeBoer, Konmar, V&D, Vögele, Houtbrox en Perry Sport en het vertrek van de slager en de bakker en het postkantoor uit middelgrote gemeenschappen. Nee, ik drai het om, in mijn ogen mag het motto juist zijn Kies om Gekozen te worden. Bij Korte Ketens is de Keuze eigenlijk een paskeuze. Diversiteit is daarbij het beste wat je kan overkomen als sector. Geen confectie maar een maatpak. Vragen? Stellen!:

  • Past een keuze voor de korte keten wel voor mij als Ondernemer?
  • Wat is mijn écht onderscheidende waarde? Mark-a-thing.
  • Wat is het best passende Kanaal?
  • Wat is de best  passende Logistiek.

Kiezen is verliezen?  In onze ogen is het juist een kwestie van kiezen om gekozen te worden.

Onno van Eijk en Roger Engelberts 

Deel dit bericht