Paskeuzes en paskamers voor de korte keten – deel 2

15 februari 2017

In januari organiseerden we in opdracht van de Provincie Limburg en de TuinBouw Businessclub Greenport Venlo twee sessies over de Kracht van de Korte Keten. Doelgroep; primaire ondernemers, boeren en tuinders die hun nek uit willen steken en dus reikhalzend uitkijken naar Kansen in de Korte keten.

Snapshots van een smakelijk avond bij de Tuinbouw Business Club. Chef René Brienen van sterrentent Brienen aan de Maas is een mooi voorbeeld-ondernemer van de Korte Keten. “Bij voorbaat koop ik dichtbij, rechtstreeks van de bron en met de nestgeur van het product er nog aan’’, aldus Brienen. Mooi voorbeeld is zijn culinaire hit op ‘’De Wereld Draait Door’’ waar hij samen met chef Robert Kranenborg 8 minuten prime time uitzendtijd wist te claimen door asperges met Livar-ham uit grootmoeders hooikist te serveren op een bord wat stond op droogijs en daar vloeibare stikstof onder goot. ,,Een culinaire hit waar ik een jaar op heb mogen teren doordat heel Holland aanschoof in Well.”

Timing is everything. Een nieuw jaar, een nieuw begin en de prijzen zijn in de (glas) groentehoek voor Nederlandse begrippen goed, niet dankzij toegevoegde waarde(n) maar simpelweg door tegenvallende oogsten in Zuid-Europa. Verdringingsmarkt dus. Tafelgenoot Will Teeuwen maakt wel de slag naar toegevoegde waarde(n) met zijn eigen merkenlijn asperges van Teboza. Hij brengt in januari zijn eerste kistje Hollandse Asperges naar België. ,,Verse asperges van de warme grond uit Nederland. Asperges in de winter? Tja, als ik het niet doe, doet een ander het en verlies ik mijn markt.’’

Zo zit Giel Hermans er ook in: “Jaarrond leveren en aanwezigheid op het schap is key! Eén keer werd het mij te gortig. Ik kon alleen verse suikermais leveren mits ik een containertje kocht in… Australië. Dat kon ik niet, vond het de wereld op zijn kop.’’ Achteraf was het een domme keuze beseft Giel. ,,Man, man, man, wat heb ik daar spijt van gehad: ik was twee weken uit het schap. Ik was out of business. Uit het oog uit het hart. Ook – of beter - zeker in de retail‘’, zegt Hermans. Zijn grootste retail-les kreeg hij tijdens een door de Provincie Limburg en Imagro georganiseerde workshop category management in de Bredase Jumbo Foodmarkt (komende periode wil Jumbo in elke provincie een Jumbo Foodmarkt creeren met veel foodbeleving, red.). “Daar gingen bij mij pas echt de ogen open over retail. Niets ligt ergens toevallig. Alles is uitgevlooid op verleiding.’’ 

Collega-ondernemer Frans de Rond vertelde over de 3 V’s en drie zaken die nodig zijn om succesvol in de markt te zijn: “Vastberadenheid, Vastberadenheid en Vastberadenheid.’’ Dat is wat anders dan de 3 V’s voor toekomstbestendige korte ketens. Toekomstvaste korte ketens zijn namelijk: Verschillig, Volwaardig en Volhoudbaar. De Rond: “Iedereen wil naar de retail met zijn product maar wij draaien het om; wij verkopen ‘’nee’’ aan Jan Linders. Wij willen bij de keurslagers, Sligro’s en Lebouille’s van deze wereld liggen.’’ De man achter Livar: ,,Neem een voorbeeld aan tomatenteler CombiVliet die een bodem in de markt legt door bij een te lage kostprijs van het overschot aan tomaten gewoon tomatensoep te maken, waarde toevoegen in plaats van leveren tegen bodemprijzen’’, tipt Frans. “Voeg emotie toe aan je versproduct. Authentiek, echt met een topsmaak, en waarde valt je toe. Jouw streekproduct of jouw eigen unieke product kan dan als commercieel aanjager gaan werken. En een bodem inbouwen in de onderkant van de markt en zo kostprijserosie voorkomen. Niet MOETEN verkopen. Van macht- naar krachtdenken. Eye-openers voor met name de primaire hoek. Immers: ,,Verandering is de enige constante. De oplossing in deze veranderende tijdgeest: denk niet in producten maar denk in concepten en diensten. Denk niet in ratio maar denk in emotie. Voeg emotie toe aan je product en waarde valt je toe.”

Onno van Eijk en Roger Engelberts 

 


Deel dit bericht