Planten > spanten > klanten: de ultieme reis voor elke tuinder!

Vaak was hij de markt voor, bijvoorbeeld door in het buitenland groots asperges te telen of door te experimenteren met medicinale paddenstoelen. Op dit moment houdt hij zich met name in de VS bezig met klimaatkamers, vertical farming en geautomatiseerde systemen voor de teelt van sla en kruiden op basis van biologische voeding.
Zijn reis
Hij begon bij de planten. Wist van kinds af aan hoe de tuinbouw in elkaar steekt. Zat als kweker met z’n handen in de grond. Voor hem een cruciale les. “Weet waar je vandaan komt en wat de praktijk is.” Volgens hem heeft een land zonder primaire productie geen innovatiepotentieel. En zo is het: kijk naar de impact van het Westland en de periferie er omheen. De periferie kan alleen maar snelheid maken doordat de primaire tuinbouw inzichten oplevert over hoe het beter kan.
Vanuit het ouderlijk bedrijf begon hij met het maken van oogstmachines. Dat groeide als kool. Uiteindelijk leverde hij wereldwijd turnkeyprojecten op in de plantaardige hoek. Hij maakte de stap naar spanten, inclusief apparatuur en consultancy en vloog 25 jaar naar alle uithoeken waar ze zijn technologie konden gebruiken.
Nu kijkt hij continu naar de klant van de klant: hij maakte de stap naar vertrouwde samenwerking met klanten. Werkt in co-creatie met klanten, ziet hen – dare to share mits je ze vertrouwt - als een lancerende klant in een land. “De toekomst is dat er steeds minder vlees gegeten gaat worden in de westerse wereld. Jongeren vasten door de week zodat ze in het weekend los kunnen gaan. Bio, vegetarisch, slow food en keukenvrije huizen worden de toekomst. Daar probeer ik met mijn klanten op in te spelen. Alleen kun je niets, zoek partners die je 100% kunt vertrouwen.’’
Wijze lessen
Wie met zijn hoofd in de wolken loopt en met zijn voeten op de grond, is een waarlijk groot mens. Deze ondernemer van kaliber is gelukkig, heeft ‘t naar zijn zin. Ik was er stil van. Wijze lessen. Vanuit planten, naar spanten, naar klanten, waar je echt een verschil kan maken als je met toptechnologie de juiste klanten kunt bedienen. : = x. Een ultieme reis naar hogere toegevoegde waarde. Een prachtige les ondernemerschap.
Meld je aan voor onze I-mailing
In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.