Privacy is hot. Over de AVG en nieuw bewustzijn.

1 juni 2018

De afgelopen weken hot topic voor iedereen die online is: de AVG. Wat betekent het voor jou? Voor je marketing? Voor de relatie met je klanten? Jeroen Caspers en Maikel Rump, online strategie & development, zien kansen. ‘Er komt steeds meer content waar mensen écht iets aan hebben.’ 

Goede zaak, zo’n AVG?
Maikel: ‘Ik vind het een mooie ontwikkeling. Zonder dat mensen het weten, laten ze een schat aan gegevens achter. De AVG zorgt voor transparantie. Bedrijven moeten zich verantwoorden over de data die ze willen verzamelen en consumenten gaan beter nadenken over wat ze van zichzelf laten zien.’  
Jeroen: ‘Dat groeiende bewustzijn is echt een goede zaak. Je veiligheid is namelijk in het geding. Drie op de vier websites is níet voldoende beveiligd. Een kaasje voor hackers, want data is veel geld waard. De EU stelt daar nu paal en perk aan met de AVG. Er mag geen onnodige informatie worden opgeslagen.’ 

Wat weet je eigenlijk van iemand die surft en her en der accounts aanmaakt?
Maikel: ‘Als je wilt bijna alles: van zijn politieke voorkeur tot zijn favoriete voetbalspeler. Dat maakt data ook zo waardevol. Wie data kocht, kon op postcode targetten en bijna zorgen dat iemand in een bepaald huis overgaat tot aankoop van een specifieke bank.’

Maakt de nieuwe wetgeving marketing lastiger voor bedrijven?
Maikel: ‘Nee, de marketing wordt juist béter. Er wordt al steeds meer ingezet op écht relevante content. Dat vraagt om anders kijken. En wie anders durft te kijken, ziet nieuwe kansen.’

Hoe komt het eigenlijk dat privacy zo’n hot topic is?
Jeroen: ‘Omdat internet relatief ‘nieuw’ is binnen wetgeving, was het nog onontgonnen terrein. Bedrijven zagen al de waarde van data, maar consumenten wisten nog niet dat ze betaalden met hun (privacy)gegevens. Dat bewustzijn neemt nu toe. Consumenten worden kritischer. Ze ervaren steeds meer dat ze getarget worden en lezen verhalen over persoonsgegevens die gehacked worden. Je ziet daarom al een paar jaar een tegenbeweging: detoxvakanties en telefoonloze restaurants. En de behoefte aan écht live contact neemt nog steeds toe.’

Denken jullie dat Facebook verdwijnt?
Jeroen: ‘Dat is bijna een natuurwet. Alle platforms gaan op een dag ten onder. Op Facebook zijn de early adapters – de jongeren en de nerds die het ‘ontdekten’ al lang en breed vertrokken. Daarna volgt altijd de rest vanzelf. Dat is een kwestie van tijd. Het is wachten op het juiste alternatief.’  

Goede zaak, dat Zuckerberg op het matje moet komen?
Jeroen: ‘Ja en nee. Privacy is natuurlijk heilig, maar de vraag is complexer. Eigenlijk gaat het over verdienmodellen. Over wie betaalt. Facebook bestaat namelijk bij de gratie van advertenties. Daarom is het gratis. Is de consument zelf bereid de kosten te dragen? Dan krijgen we steeds meer betaalde platforms. Wie betaalt, bepaalt. Zo simpel is ’t eigenlijk.’

Meer informatie over privacy en online?

Jeroen Caspers

ONLINE•STRATEGIE•DEVELOPMENT

Maikel Rump

ONLINE•STRATEGIE

 

Deel dit bericht