RIP Facebook

18 december 2015

Ja! Je leest het goed: RIP Facebook! Maar hoezo dat dan vraag je je af? Facebook bestaat toch nog? En inderdaad je hebt gelijk, facebook.com bestaat nog steeds. Je kunt nog altijd zien wat je vrienden doen, fanatiek op de 'vind ik leuk' knop klikken of meedoen met Like & Win acties. Maar bestaat Facebook nog wel als professionele communicatietool? Past Facebook bij je doelgroep?

Leven sociale media
Jongeren en Facebook. Het blijkt steeds minder een match. Via WhatsApp communiceren ze met vrienden en Instagram gebruiken ze om foto’s of video’s te delen. Dankzij deze jongeren groeien deze sociale media uit tot volwassen platforms. Daarnaast zie je opkomende social media kanalen als Tumblr en Ello. Facebook heeft nog het grootste marktaandeel. Maar realiseer je dat een deel van je doelgroep wellicht elders zit en communiceert.

Monitoren van social media
Wil je weten waar je doelgroep zit op social media, dan is het verstandig te werken met monitoring software. Een voorbeeld hiervan is Coosto. Hiermee is het web eenvoudig te monitoren op product- en/of merknaam. Ook krijg je inzicht in het sentiment: positief of negatief. Naast Coosto zijn er gratis tools als Hootsuite en Klout waarmee je ziet waar over je gepraat wordt. Je ziet snel welke social media de doelgroep gebruikt om over je merk en/of bedrijf te praten. En je kunt dus de juiste keuze maken voor de te gebruiken social media.

Review je kanalen en maak keuzes
We adviseren minimaal eens per jaar de social media kanalen te reviewen. Je weet waar over je wordt gepraat en kunt vervolgens beoordelen hoe en welke social media je blijft gebruiken. Bestaande kanalen blijven gebruiken of juist schakelen naar een nieuwer platform. Bedenk wel dat je niet alles moet doen. Het aantal uren in een week is beperkt en deze wil je zo effectief mogelijk gebruiken. Stel prioriteiten in de kanalen en reserveer tijd voor publicatie én interactie met je doelgroep.

Ga aan de slag
Zorg voor een optimale mix van social media en ga aan de slag. Deel content en ben niet bang de dialoog aan te gaan met je volgers. We zeggen: door content delen ga je het aantal volgers  vermenigvuldigen. Dus ga interactief aan de slag met social media.

Hulp nodig bij het verbeteren van je online kanalen? Neem gerust contact op!

Deel dit bericht