Shareholdervalue: Value for Holders who don’t want to Share

Coöperaties worden echter meer en meer aandeelhoudersgedreven. En u weet: shareholdervalue is value for holders who don’t want to share. Vandaar mijn warme pleidooi voor het niet langer institutionaliseren van de coöperatie als organisatievorm. Coöperatie is geen organisatie of doel maar een middel: een adaptieve organisering. Pantarei, laat het stromen. Wij geloven erin dat succesvolle coöperaties barbapappa-achtige coöperaties zijn. Iedere coöperatie heeft daarbij zijn eigen fase, levensduur, snelheid en morfologie. Geen coöperatie vanwege de vorm of de marketing, maar vanwege de succesfactor. Immers sinds 1896 is de coöperatie de meest succesvolle SOCIAAL MAATSCHAPPELIJKE economische samenwerkingsvorm. Dat sociaal maatschappelijke zijn we echter vergeten. We zijn doorgeschoten naar beheren en controleren, in plaats van inspireren en realiseren. Van controle naar creativiteit. En dat brengt ons weer bij de kracht van de wendbare barbapapa-coops: klein is het nieuwe groot en gebruik is het nieuwe bezit. Coöperaties en jongeren hebben de toekomst. De afgelopen vijf jaar zijn er meer (burger)coops opgericht dan de 100 jaar daarvoor! Zoals de godfather van coöperatie, Herman Wijffels zei: “Elke generatie verdient en krijgt zijn eigen coöperatie.”
Roger Engelberts
Chief Inspiration Officer @Imagro
Lector Co-operatief & Co-creatief Ondernemerschap @HASHogeschool
Meld je aan voor onze I-mailing
In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.