Stuck in the middle

24 september 2019

In het masterclass programma “Innovation Makers Agrifood”, een initiatief van Provincie Noord-Brabant, werken studenten en start-ups aan oplossingen voor challenges/vraagstukken uit de agrofoodsector. 

 

 

Onze challenge

Roger legt onze challenge in onderstaand filmpje uit. Ga jij de uitdaging met ons aan? Klik hier om te ontdekken hoe je mee kunt doen. 

Ik hou van boeren. Brabant telt om en nabij 10.000 boeren, 5.000.000 varkens, 25.000.000 kippen en 750.000 runderen. Dat is intensief. En vraagt om innovatie. De maatschappelijke druk neemt toe, er is een schreeuw naar structurele vormen van verandering. Ons voedselsysteem is op veel fronten technisch failliet. In mijn ogen kan en mag voeding geen vulling zijn en kan en mag voeding niet goedkoper. De burger vindt van alles, bij de consument regeert de portemonnee. Nederland is te duur voor operational excellence en kostprijsverlaging door schaalvergroting. Dat is een race naar de bodem.

Intensiveren willen we niet, vooruit naar vroeger lijkt niet haalbaar. Productie en consumptie matchen op lokale schaal is lastig.

Wat wel mogelijk is, is om maatschappelijke uitdagingen als verduurzaming, verspilling, beleving, verstedelijking, en korte ketens te zien als een innovatiespiegel voor agri en food. Dat vraagt om diversiteit en veelkleurigheid. Uit het systeem stappen, lef hebben. Een zee van niches rondom een eiland van bulk. Van niet OF maar EN. Van linksbreinigen én rechtsbreinigen, massa én maatwerk, maatschappij en markt, belangen én verlangen. Het vraagt om een scherpe antenne en een brede creatieve ontdekkingstocht.
 
Veehouders zitten stuck in the middle. Verslaafd aan hun oude verdienmodel. Dat is de commodity trap. Je kunt bij inwisselbare producten je alleen maar onderscheiden op prijs of relatie. It’s a trap. Een kleine kopgroep breekt zich nu los van het peloton en gaat van kostprijs naar waarde. Het leeuwendeel zit vast in de kudde: ,,Ik zie problemen. Vinken. Reactief.’’ Wil je echt transitionele stappen zetten en mensen en markten veranderen dan heb je rechtsbreinigen nodig. Friskijkers, beelddenkers, mensen die iedereen enthousiast maken. Rasoptimisten. ,,Ik zie mogelijkheden. Vonken. Creatief.’’

Hoe krijg je de grote middengroep mee, hoe organiseer je een jagend peloton, zodat zij WEL handelingsperspectief zien, wetende dat het voedselsysteem en de mindset vast zit? Meer houden van minder dieren? Van boeren moet je houden.

Deel dit bericht