That HAS Feeling

31 januari 2014

1987 - 1993. HAS Den Bosch. Baden Powellstraat. IJzeren Vrouw. Wolvenhoek. Jan de la Barlaan 27; hardcore studentenhuis Elastica. Studentenhuizen met veel bombarie… en cohesie.  6 jaar HAS, ca 2000 dagen Den Bosch. Kwart eeuw geleden. 

Het enige dat blijft is de verandering en… vooral heel veel good feeling.  Waar dat vandaan komt? Ik gooi het op een aantal zaken. Net vrijgevochten vanonder moeders’ rok. Net na de puberteit overbrug je de periode van land naar stad. Letterlijk zelf je boontjes doppen. Belangrijke periode van vorming voor een veder beroepsleven. En als je dan Landbouw of Veehouderij doet in die tijd dan land je in de schoot van een cultuur van ‘het laten zien’. 

Cultuur is veelal topdown gedreven en cultuur gaat altijd uit van frontrunners, pioniers, initieerders. Mensen die voorop gaan, docenten én studenten. Starters volgen dan met iets waar ze gepassioneerd over zijn. Dat heeft zin en geeft zin. Een HAS en Gremio Unio cultuur van aanhaken, volgen en verspreiden. Geef het door. 

HAS, GU en wijlen standsorganisatie KNBTB hebben altijd een cultuur gekoesterd van ‘Het laten zien’, ‘Het kan wel’. Praktische docenten die studenten vertrouwen geven. Dat gold voor het destijds nog schoolse onderwijssysteem maar dat gold zeker ook voor de cultuur er om heen, Studentenvereniging GU, Hogeschoolraad, Internationale stages. Onbevangen en onbevooroordeeld. Nooit arrogant, altijd relevant. En bovenal: Just do it. Vrij vertaald in W Do It. 

Voor mij staat HAS voor aanpakken en aanpassen. Nooit afwachten. No-nonsens. Niet lullen maar poetsen. Wij denken dat die cultuur in positieve zin vooral vanuit de oudere vaklui komt, in mijn geval vooral vanuit de veehouderijclan. Want laten we wel wezen, zeker tot 5 jaar geleden hadden de meeste studenten van huis uit een connectie met de boerderij. Die cultuur van no-nonsens gedrag en ook boerenhumor is gecultiveerd binnen de HAS en cruciaal voor de continuïteit en daarmee rentabiliteit. 

Als ik HAS Hogeschool iets mee wil geven voor de toekomst:  nieuwe creativiteit en de toepassing van vakmanschap vormen de kurk waar HAS op drijft. Dé uitdagingen in de veehouderij vragen om nieuwe creativiteit gebaseerd op de bestaande HAS waarde(n). Niet cash maar culture and creativity zijn king op de HAS van de 21e eeuw. Geef dat door. Wie volgt?
 
Roger Engelberts

Deel dit bericht