Tijdgeest en Trends

De wereld staat in brand. Op alle fronten verliezen we het vertrouwen in de gevestigde orde. Voetbaltrainers worden door supporters weggehoond, dictators slaan op de vlucht voor Twittergeweld, boeren vrezen een MRSA-uitbraak, bankdirecteuren zitten met samengeknepen billen en politieke leiders profileren zich suf om het vertrouwen terug te winnen. Het systeem wankelt en is toe aan vernieuwing. De motor achter deze transitie is collectief bewustzijn dat het anders moet. We moeten onszelf als een deel van het ecosysteem zien. Dat bewustzijn wordt geïntensiveerd door de vertrouwenscrisis, versneld door de economische malaise en mogelijk gemaakt door technische ontwikkelingen als de opkomst van de online wereld.
De grootmachten en traditionele instituten zijn te ver doorgeslagen in het industrieel denken en zoeken een nieuwe positie in deze veranderende wereld. Ondertussen winnen de stille vernieuwers aan terrein. Zij stappen letterlijk uit het systeem, zoeken geen podium en handelen vanuit immateriële waarden. Belangrijke waarden voor deze groep zijn delen, lokaal, geluk, creativiteit, spelen. Hierin vinden we ook de nieuwe consument terug. Een actieve, bewuste en waakzame consument die zich steeds vaker organiseert in peer-to-peer groepen. Een ontwikkeling die ons nog behoorlijke uitdagingen gaat brengen. Waarom bijvoorbeeld nog belasting heffen als de samenleving zelf de problemen van de maatschappij oplost?
Ook voor de productie van vlees, groente en fruit heeft deze ontwikkeling gevolgen. Kijk naar de hele discussie rondom intensieve veehouderijsystemen. Het gaat er om dat de burger het anders wil. Het systeem moet anders. Het aloude argument dat de intensieve veehouderij nodig is omdat dat het enige succesvolle businessmodel is, zal snel veranderen. Het kapitalistisch model waarbij financieel gewin leading is, heeft zijn beste tijd gehad. Nieuwe waarden als aandacht, participatie en de footprint zullen stuwende krachten zijn in de ‘herdefinitie van waarde’ die ons te wachten staat.
De wereld is volop in beweging en zal van werknemers, werkgevers, burgers en consumenten de komende jaren veel flexibiliteit vragen. Diegene die zich het best en snelst aan kan passen, heeft de toekomst.
Judith van Heck
Meld je aan voor onze I-mailing
In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.