Toegevoegde waarde creëren; hoe doe je dat?

6 maart 2015

In opdracht van LLTB en Provincie Limburg heeft Imagro samen met onderzoekers van LEI-Wageningen UR het project ‘Ketenverdienmodellen Limburg’ uitgevoerd. Afgelopen week zijn tijdens het symposium 'anderhalf jaar Limburgse land- & tuinboow loont' de resultaten gepresenteerd. Het symposium werd voorgezeten door Onno van Eijk. Tijdens het symposium lieten innovatieve ondernemers zien dat Limburgse Land- en tuinbouw loont! Samen toonden ze het bewijs: ”het kan wel” of sterker nog: “het gebeurt al”.

Ketenverdienmodellen

Samen met acht Limburgse ondernemers is het project doorlopen, met als doel nieuwe ketenverdienmodellen ontwikkelen. Het betreft een leertraject met groepsbijeenkomsten en individuele coaching. Het project levert ondernemers inzichten op die ze helpen bij het invulling geven aan hun eigen stappenplan om toegevoegde waarde te creëren. Gedurende het project is het Canvas Business Model een belangrijk hulpmiddel; het model structureert en geeft inzicht. De betrokken ondernemers waren erg enthousiast over de combinatie van groepsbijeenkomsten en individuele coaching. Eén van hen zegt daarover:

“Het zit goed in elkaar (…). Op groepsbijeenkomsten wordt gepraat over marketing, je kan er presentaties geven, je plannen worden becommentarieerd. Het houdt je open voor kritiek, reflectie. En met je coach kan je doorpakken.”

Een onderscheidend product

Iedere ondernemer doorloopt een uniek stappenplan om toegevoegde waarde te creëren afgestemd op het beoogde verdienmodel en de kennis en vaardigheden van de ondernemer. Er is wel altijd aandacht voor de vraag – wat wil de consument en/of de retail? – en het aanbod – hoe kom ik tot een onderscheidend product? We zien dat ze daarbij uitgaan van de volgende drie uitgangspunten: de vraag, het aanbod en de behoefte. Dat laatste aspect biedt mogelijkheden, creëer een behoefte. Zorg dat er vraag ontstaat naar je product. Tien jaar geleden had niemand behoefte aan een Mini-tree uit Baarlo, nu is het een gewild product. Er is een behoefte gecreëerd bij potentiële kopers.

Business Model Canvas

Een belangrijk hulpmiddel is het Business Model Canvas. Boeren en tuinders vullen de productiekant over het algemeen vrij eenvoudig in. Het bepalen van de waardepropositie van het product (wat maakt mijn product uniek?) en de afzetkant (wie zijn mijn klanten, hoe bereik ik ze en hoe ga ik een relatie met hen aan?) blijkt veel moeilijker. We nemen de ondernemers mee op een ontdekkingsreis naar nieuwe kansen.

Leveren aan de supermarkt?

Veel ondernemers willen leveren aan retail. Het is een langgekoesterde ‘droom’. Wil je leveren, zorg voor concrete, volledig uitgewerkte productconcepten die de category-manager ontzorgen. Zorg voor onderscheid, toegevoegde waarde. Jouw concept moet de gehele category beter laten presteren. Een dergelijk concept ontwikkelen betekent, dat de ondernemer moet weten waar de consument geld voor over heeft. Ga op onderzoek uit.

Ondernemer ga meer winkelen!

Kijk op de winkelvloer. Oriënteer jezelf tussen boer en bord en stel jezelf de volgende vragen:

  • Hoe ziet het huidige aanbod eruit in deze supermarkt of winkel?

  • Hoe kan ik mijn product daar 'tussenin' positioneren?

  • Wat maakt mijn product beter dan dat van een ander?

  • Welke prijs kan ik dan vragen voor mijn product?

Storytelling

Unieke producten hebben een persoonlijk verhaal. Vertel het verhaal wat het product bijzonder maakt. Het is een verhaal op maat, afgestemd op de klantgroep. Iedere klant zijn eigen verhaal. Juist dan profiteert het product optimaal van de kracht van het verhaal.

Feedback

Bij het realiseren van een nieuw verdienmodel en passend klantsegment moeten vraag en aanbod goed op elkaar afgestemd zijn. Begin klein in een testmarkt. Het is leerzaam en geeft veel inzicht. Een nieuw verdienmodel is niet iets dat je ‘even’ doet. Het vraagt tijd, focus en aandacht. Een belangrijk hulpmiddel is het organiseren van feedback door onafhankelijk adviseurs of juist andere ondernemers die ook bezig zijn met een dergelijk traject.

Deel dit bericht