Toegevoegde waarde creëren; hoe doe je dat?

Een onderscheidend product
Iedere ondernemer doorloopt een uniek stappenplan om toegevoegde waarde te creëren afgestemd op het beoogde verdienmodel en de kennis en vaardigheden van de ondernemer. Er is wel altijd aandacht voor de vraag – wat wil de consument en/of de retail? – en het aanbod – hoe kom ik tot een onderscheidend product? We zien dat ze daarbij uitgaan van de volgende drie uitgangspunten: de vraag, het aanbod en de behoefte. Dat laatste aspect biedt mogelijkheden, creëer een behoefte. Zorg dat er vraag ontstaat naar je product. Tien jaar geleden had niemand behoefte aan een Mini-tree uit Baarlo, nu is het een gewild product. Er is een behoefte gecreëerd bij potentiële kopers.
Business Model Canvas
Een belangrijk hulpmiddel is het Business Model Canvas. Boeren en tuinders vullen de productiekant over het algemeen vrij eenvoudig in. Het bepalen van de waardepropositie van het product (wat maakt mijn product uniek?) en de afzetkant (wie zijn mijn klanten, hoe bereik ik ze en hoe ga ik een relatie met hen aan?) blijkt veel moeilijker. We nemen de ondernemers mee op een ontdekkingsreis naar nieuwe kansen.
Leveren aan de supermarkt?
Veel ondernemers willen leveren aan retail. Het is een langgekoesterde ‘droom’. Wil je leveren, zorg voor concrete, volledig uitgewerkte productconcepten die de category-manager ontzorgen. Zorg voor onderscheid, toegevoegde waarde. Jouw concept moet de gehele category beter laten presteren. Een dergelijk concept ontwikkelen betekent, dat de ondernemer moet weten waar de consument geld voor over heeft. Ga op onderzoek uit.
Ondernemer ga meer winkelen!
Kijk op de winkelvloer. Oriënteer jezelf tussen boer en bord en stel jezelf de volgende vragen:
-
Hoe ziet het huidige aanbod eruit in deze supermarkt of winkel?
-
Hoe kan ik mijn product daar 'tussenin' positioneren?
-
Wat maakt mijn product beter dan dat van een ander?
-
Welke prijs kan ik dan vragen voor mijn product?
Storytelling
Unieke producten hebben een persoonlijk verhaal. Vertel het verhaal wat het product bijzonder maakt. Het is een verhaal op maat, afgestemd op de klantgroep. Iedere klant zijn eigen verhaal. Juist dan profiteert het product optimaal van de kracht van het verhaal.
Feedback
Bij het realiseren van een nieuw verdienmodel en passend klantsegment moeten vraag en aanbod goed op elkaar afgestemd zijn. Begin klein in een testmarkt. Het is leerzaam en geeft veel inzicht. Een nieuw verdienmodel is niet iets dat je ‘even’ doet. Het vraagt tijd, focus en aandacht. Een belangrijk hulpmiddel is het organiseren van feedback door onafhankelijk adviseurs of juist andere ondernemers die ook bezig zijn met een dergelijk traject.
Meld je aan voor onze I-mailing
In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.