door Inge Smits

Van hard en moet naar hart en moed

Het liefst werken we bij Imagro samen met klanten aan projecten die impact maken. Impact op het gebied van agrifood en leefomgeving. Het allerliefst maken we die impact met de mensen die daarin actief zijn. De mens is tenslotte het vliegwiel voor extra slagkracht óf de vertragende factor in het geheel. In woord: we houden ons graag bezig met cultuur en gedrag in organisatievraagstukken. In daad: we brengen strategie tot leven en gaan van papier naar praktijk!

Wij geloven er heilig in dat mensen floreren als ze op de juiste plaats zijn. Organisaties hebben goud in handen als ze luisteren naar de mensen die echt verstand van zaken hebben: hun eigen mensen. Diegenen die zich elke dag met hart en ziel voor de organisatie inzetten en daardoor honderd-en-één ideeën hebben om het bedrijf vooruit te helpen. Principes van het Rijnlands managen zijn hiervoor onmisbaar; dit geeft mensen de kans zelf initiatieven uit te voeren en smoort niet alle creativiteit in de kiem.

Van orkestratie naar activatie
Enige sturing van management of directie blijft hierbij natuurlijk onmisbaar. Zij schetsen de kaders. Door het samenstellen van doelgerichte teams, rondstrooien van vraagstukken en het aanbrengen van structuur in het maken en uitvoeren van plannen. Binnen die kaders (en af en toe ook daarbuiten!) is alles nog vrij in te kleuren door de mensen zelf. Voorwaarde is dat men zich gesteund voelt, er een can-do mentaliteit heerst en er bottom-up plannen worden uitgevoerd. Wil je namelijk betrokkenheid zien? Betrek je mensen dan!  
 

Maar hoe kom je dan ‘democratisch’ van papier naar praktijk? Hoe behoud je hierin groene cijfers? Hier springt Imagro bij; we helpen bij het divergeren, analyseren en prioriteren. Wij zorgen ervoor dat mensen enthousiast aan de slag gaan met het maken van plannen om de organisatiedoelen te behalen en zo de bedachte strategie tot leven te brengen. Waar mogelijk, kunnen mensen gisteren al zijn begonnen met implementeren van ideeën. Waar dat iets meer tijd nodig heeft planten we zaadjes zodat we later kunnen oogsten. Er is zelfs een cliché dat dit proces mooi samenvat: investeren in je mensen kost geld, maar niet investeren kost (uiteindelijk) kapitalen.

Vertaling naar de praktijk
Natuurlijk kun je ons geloven op onze heldere ogen, maar we laten je ook graag een voorbeeld in de praktijk zien. Samen met idverde hebben we namelijk hun mensen meegenomen in het doorleven, voelen en eigen maken van de strategie. Van onderaf activeren in een actief en creatief proces, om samen meer waarde door groen te creëren. Hoe ziet dat er dan uit? Nou, zo dus: idverde veldtocht 2025.
 

Wil je hier eens over sparren of ben je benieuwd naar de uitgebreidere invulling van zo’n organisatievraagstuk? Neem dan een kijkje bij de case van idverde of mail naar inge@imagro.nl. Met haar achtergrond in Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen in Wageningen denkt ze graag klant en mensgericht met je mee!


 

Geschreven door Inge Smits:

Deel dit bericht

Meld je aan voor onze I-mailing

In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.

  •  *
  •