Van sell naar tell

28 mei 2015

Een oude hype in nieuwe zakken?

Storytelling. Het is overal. Iedereen wil er wat mee, doet er wat mee of wil anderen overtuigen er iets mee te doen. Het leeft niet alleen bij de communicatieprofessionals van deze wereld. Ik heb onlangs de projecten bekeken die zijn ingediend voor de Brabantse DorpenDerby. Maar liefst 92 inzendingen. En uit mijn hoofd: 60 die ‘iets’ met storytelling wilden doen. 

Een oude hype
Storytelling is al eeuwen ‘hot’. We vertellen al verhalen sinds we bestaan. Verhalen brengen mensen bij elkaar. Vroeger letterlijk; samen rond het vuur. Opa’s heldendaden vertellen. De overleveringen, de gedeelde familiewaarden scheppen een band en verbinden. Zo creëer je eenheid en eensgezindheid. Het vuur van toen, is nu een online platform. Ook nu draait het om delen, verbinden en doorgeven. De opa van toen is nu het bedrijf of merk. De heldendaden zijn drijfveren en dromen. Pijn en Passie. Kortom, de elementen in een goed verhaal zijn nog altijd gelijk. 

Krachttermen
Delen en doorgeven; het zijn de krachttermen die zorgen dat marketingafdelingen storytelling omarmen. Want wie wil nu niet dat het verhaal van het merk of het bedrijf wordt gedeeld? Maar gaat iedereen klakkeloos elk verhaal onthouden en doorvertellen? Nee. Alleen de goede verhalen maken kans.

Wat is een goed verhaal?
Mijn eerste advies: een goed verhaal hoef je niet te verzinnen; dat is er al. Waarom ben je begonnen met je bedrijf, wat waren je drijfveren, wat waren je dromen? Kortom, de ‘why’ van je bedrijf of merk. Haal dat verhaal op. Een goed verhaal klopt, leeft, is echt, bevat pijn en passie. Het laat zien wie je bent, waarom je bent zoals je bent, waarom je doet zoals je doet. Het verrijkt de visie en missie met menselijkheid en echtheid. Het wakkert het vuur van je organisatie en merk aan. 

De STORY is de basis, TELLING zorgt voor meerwaarde.
Zoals ik al aangaf zijn delen en doorgeven krachttermen voor de storyteller. Een verhaal is waardevol als het wordt gedeeld en doorgegeven. En hoe meer het gedeeld wordt, hoe waardevoller het verhaal. Maar wat is de waarde van een verhaal? Met een verhaal geef je informatie over je bedrijf of merk. Je verrijkt en verlevendigt het imago. Beter imago = betere omzet? Dat is een ander verhaal. Sales is zo 1990. We gaan van sell naar tell. Voor de profilering van je bedrijf is het als ‘riding a bicycle downhill’.

Voor meer informatie over storytelling kunt u contact opnemen met Marc Janssen.

Deel dit bericht