2 februari 2021

Vijf gouden korte keten-tips!

Het leeuwendeel van de Nederlandse agrofoodondernemers staart zich blind op leveren aan de retail. Maar in dat kanaal is ‘t dringen geblazen. En waarom kiezen voor deze lange route als er ook een veel kortere weg is naar 17 miljoen consumenten? Volgens Harry van Delft, Roger Engelberts en Paul Houtepen bieden korte ketens mooie kansen. Lees hun gedachten en gouden tips!

Korte ketens hebben een paar interessante voordelen: meer toegevoegde waarde(n), klantenbinding en -loyaliteit en real time marktonderzoek en feedback. Om deze kansen te benutten is 't bijvoorbeeld nodig dat ondernemers kiezen. Maar bij veel agrarisch ondernemers is de common sense nog altijd ‘kiezen is verliezen’.  Dat terwijl er anno 2021 geen plaats meer is voor de grijze middelmaat of middle of the road keuzes. Want het middenstuk verdwijnt. Kijk maar naar het vertrek van grote winkelketens als V&D, Vögele, Houtbrox en Perry Sport. In onze ogen het is juist een kwestie van ‘kiezen om gekozen te worden’. Bij korte ketens is de keuze eigenlijk een paskeuze: geen confectie maar een maatpak.

Ego versus eco

Te veel ondernemers gaan daarbij uit van wat zij uniek vinden aan hun product, in plaats van wat de consument als bijzonder ervaart. We maken hierbij onderscheid tussen ego- en ecowaarden. Egowaarden zijn, bij voeding, smaak, gemak en gezondheid. Ecowaarden zijn onder andere diervriendelijkheid, biologische productie en behoud van lokale boerenbedrijven en natuur.  En vergis je niet: bij verreweg de meeste consumenten wint ego het van eco!

Baas in eigen buik

Voor bepaalde ondernemers is de route via de retail een verdomd lastige. Ze hebben moeite een retailer te beleveren door de voorwaarden die zij stellen. Een ontsnappingsroute zijn de franchise-ondernemers van Jumbo en Albert Heijn. Want deze retailondernemers zijn nog baas in eigen buik. Laat hier je proefballonnetje eens op!

Te groot voor een tafellaken

Andere boeren en tuinders zijn te groot voor een servet, maar nog te klein voor een tafellaken. Ook voor hen zien we een escaperoom. Want wat klein is in productie, kan groot zijn in exclusievere afnemerskanalen. Een kleine pluimveehouder zet bijvoorbeeld al snel zo’n 20.000 eieren per dag af; voldoende voor de populatie van een middelgrote stad.

Distributie is King Kong

U kent het gezegde vast; content is King. Maar distributie is King Kong! Ondernemers ervaren veel knelpunten in logistiek, de fijnmazige distributie. Voor welk vracht ga je rijden? Hoe maak je dit efficiënt? Moet je alles zelf doen? Veel loopt vast op logistiek. Verse of bewerkte producten zijn vanuit het oogpunt van de primaire producent lastig mee te nemen in de bestaande logistiek. Zoek daarom partners! Er zijn verschillende korte keten-initiatieven met een behoorlijke klantenkring, waar je mogelijk bij aan kunt sluiten. Vanuit het oogpunt van consumenten bieden clusters of platforms waarop veel agri-ondernemers zijn aangesloten, veel voordelen. Vooral die van gemak tijdens het bestel- en afleverproces! Elk kanaal stelt natuurlijk zijn eigen eisen aan de ondernemer. Het uitbaten van een eigen boerderijwinkel vraagt totaal andere kwaliteiten dan het beleveren van speciaalzaken, foodservice, catering, horeca of retail.

Verleiden

Succesvolle korte keten-ondernemers hebben een neus om mensen te verleiden. Ze slagen erin om emotie toe te voegen aan hun versproduct. Jouw unieke (streek)product kan dan als commercieel aanjager gaan werken en een bodem inbouwen in de onderkant van de kostprijserosie. De oplossing in deze veranderende tijdgeest: denk niet in producten maar in concepten, oplossingen en diensten. Een voorbeeld: Uber Eats wordt met food een dienst. En: denk niet in ratio maar in emotie.

MiniTree

Doe bijvoorbeeld als Corine Fleuren - door LLTB voorgedragen als meest innovatieve vrouwelijke agrarisch ondernemer van Europa - met haar MiniTree. Corine sloopt ook in corona-tijd de hele keten eruit doordat zij via een webshop rechtstreeks een boompje levert aan consumenten, via de allerkortste keten: van één click op de webshop, tot morgenvroeg een druk op jouw deurbel van DHL.

Geld stroomt naar waarde(n)

Waar haar man Han vruchtbomen levert aan fruittelers, levert Corine vruchtboompjes aan bijvoorbeeld mensen die een hypotheek afsluiten bij de Rabobank. De Minitree wordt zo geen vruchtboompje of appelleverancier maar …. een relatiegeschenk; Huisje Boompje Beestje! Ach, geld stroomt naar waarde(n).   

Tot slot, onze vijf gouden korte keten-tips:

  1. Verken welk kanaal bij jou als ondernemer past.
  2. Zoek samenwerking met niet-sectorgenoten; op welke omvang mik je?
  3. Denk na: kun je meer sporen naast elkaar ontwikkelen? Wat geeft je basisinkomen? Wat geeft je toegang tot nieuwe markten? Wat geeft je smoel in de markt (zoals leveren aan een sterrenrestaurant of crowdfunding)?
  4. Leer van andere ondernemers in de keten, maar kies bewust met welke kennissen je je kennis deelt.
  5. Maak een merk van jezelf (personal branding). Denk daarom goed na over je kleding, uitstraling en tone of voice en blijf daar constant in. Zo gaan mensen jouw beeld en geluid herkennen en erkennen. Stand out in the crowd!

Harry van Delft, voormalig lector AgroFood Marketing aan de HAS Hogeschool
Roger Engelberts oprichter Imagro BV en voormalig lector Co-creatief Ondernemerschap aan de HAS Hogeschool
Paul Houtepen senior adviseur en actief in de korte keten bij Imagro BV

Deel dit bericht

Meld je aan voor onze I-mailing

In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.

  •  *
  •