2 mei 2021 door Elvi van Wijk

Vijf megatrends wachten op verzilvering

Volgens Imagroaan en foodmarketeer Marèl Vermeer-Scheenloop laten voedselproducenten enorme kansen liggen. “Ik zie vijf megatrends die erop wachten om, dankzij productontwikkeling, verzilverd te worden. Een aantal gaat al een tijd mee, maar komt op dit moment anders tot uitdrukking.” 
Gemak
Allereerst gemak. “We zien al dertig jaar dat de tijd die mensen besteden aan hun eten afneemt. Mensen willen ontzorgd worden bij zowel de voorbereiding als de bereiding van hun maaltijden. Afgelopen jaar zagen we wel een trendbreuk. Want voor het eerst in een heel lange tijd stonden mensen weer langer in de keuken. Waarschijnlijk is dat een reactie op de coronacrisis.” 
 
Gevarieerd
De tweede trend is gevarieerd. “Mensen willen via voedsel laten zien wij ze zijn. Als reactie zie ik geheel nieuwe productsegmenten ontstaan. Kijk bijvoorbeeld naar de explosie in varianten en soorten bij bijvoorbeeld koffie en bier. Of wat te denken van het enorm toegenomen aanbod aan verse salades en tomatensoorten?”

Gezond
Een derde trend is er één die al een hele tijd meegaat: gezond. “Nieuw is de manier waarop deze trend zich op dit moment ontwikkelt wat tot uitdrukking komt in de behoefte aan minder geraffineerde koolhydraten en dierlijke ingrediënten en in een toegenomen vraag naar producten die je “fit” en in shape houden. Over de opkomst van plantaardige producten gesproken: is ‘t je al eens opgevallen dat deze steeds vaker centraler in de winkels liggen, terwijl dierlijk vlees naar de zijkanten verhuist?”
 
Voor een toelichting op de in de afbeelding genoemde trends: zie onderaan dit artikel
Bewust
De één na laatste trend vat Vermeer-Scheenloop samen met ‘bewust’. Hieronder vallen behoeften van consumenten om het juiste te doen vanuit duurzaamheid, eerlijke handel en dierenwelzijn. “Kijk naar de opkomst van Tony Chocolonely en lokaal geproduceerde of biologische voeding.”
 
Goedkoop
Tenslotte blijft goedkoop, samen met een no nonsens, no thrills en rationele benadering van de consument, iets om rekening mee te blijven houden. “Vaak zie je dat productontwikkeling aansluit bij meerdere trends. Ik help klanten, hoe dan ook, graag om ze te benutten!”
 

Marèl Vermeer-Scheenloop

“Samen met klanten tot nieuwe inzichten komen, nieuwe ideeën en concepten werkelijkheid laten worden en altijd een stap verder willen gaan! Dat is waar energie van krijg. Met mijn achtergrond als foodmarketeer en partner van een melkveehouder zet ik mij vol passie en creativiteit in voor het oplossen van uitdagende marketing- en communicatievraagstukken.”

 


De in bovenstaande afbeelding genoemde trends zijn:

  1. Frutarier (Duits). Fruitarisme is het voedingsprincipe inhoudende dat men zich volledig voedt met van planten afkomstige vruchten. Dit impliceert dat men geen dierlijk voedsel tot zich neemt en geen planten. Derhalve wordt afgezien van de consumptie van vlees, vis, andere waterdieren, weekdieren, gevogelte, insecten, eieren en melkproducten, alsook van vitale delen van planten (te weten hun bladeren (bladgroenten), hun stengel en hun wortels). Vruchten zijn geen (vitale) delen van planten, maar voortbrengsels ervan. Zij kunnen geoogst worden zonder de plant in zijn voortbestaan te bedreigen (Wikipedia)
  2. Vegan (Engels): Veganisme is een levenswijze waarin gestreefd wordt naar het volledig vermijden van het gebruik van dierlijke producten. Het gaat daarbij om delen van het dierenlichaam of producten die daarvan vervaardigd zijn (zoals vlees, gelatine, leer, bont, zijde en wol) en door dieren voortgebrachte producten, zoals zuivel, eieren en honing. Meestal kunnen alternatieven worden gevonden in het gebruik van plantaardige voedingsmiddelen en materialen. Veganisten keuren ook exploitatie van dieren en wreedheid jegens dieren af, evenals het vasthouden van dieren voor vermaak. (Wikipedia)
  3. Flexitariër: Flexitarisme is een dieet waarbij men één of meer dagen in de week geen vlees eet. Een verwante term is semi-vegetarisme. Flexitarisme is in opkomst omdat veel mensen weliswaar minder vlees willen gaan eten, maar het moeilijk vinden om vlees en vis volledig te laten staan. Mensen kunnen bijvoorbeeld voor zichzelf uitsluitend vegetarisch koken, maar het sociaal wenselijk vinden om een aangeboden maaltijd met vlees en/of vis niet af te slaan. (Wikipedia)
  4. Paleo: Het paleodieet, dat ook wel paleolithisch dieet of jager-verzamelaardieet wordt genoemd, is gebaseerd op de veronderstelde voeding van de menselijke voorouders in het paleolithicum, een periode van 2,5 miljoen jaar tot 10.000 jaar geleden. Het is volgens sommigen geen dieet maar een manier van leven. Het paleodieet bestaat vooral uit vis, vlees van dieren die zich met grassen gevoed hebben, groenten, fruit, wortels en noten. Het bevat geen granen, peulvruchten, zuivel, zout, geraffineerde suiker of verwerkte oliën. Er wordt aangenomen dat de moderne mens sinds de intrede van de landbouw genetisch nauwelijks is veranderd en dat het ideale dieet lijkt op dat van onze voorouders die jager-verzamelaars waren. (Wikipedia)

Meld je aan voor onze I-mailing

In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.

  •  *
  •